Musicstage.se

En förhandskik på Ola Salos nya projekt KULT

I förra veckan fick jag chansen att förhandslyssna på Ola Salos senaste projekt KULT, en rockopera som sänds i Sveriges radio den 2/11. Så här skriver Sveriges Radio om den: KULT är ett musikdramatiskt verk där ljudmiljöer, musik och röster samspelar. Det är en helaftonsföreställning på två timmar där nästan alla repliker är sjungna. Librettot, som genomgående är på svenska, bygger på en nyskriven berättelse och rockoperan innehåller nyskriven originalmusik som framförs av ett handplockat rockband, Radiokören, Sveriges Radios symfoniorkester, och framförallt av några av landets främsta sångare från både pop- och operavärlden

Vi får sitta inne i en studio och lyssna, det känns annorlunda och jag har inte fått kläm på riktigt vad jag har att vänta mig. Föreställningen inleds med dramatisk musik och Ola Salo som börjar prata om musikalen. Den handlar om Elin och hennes kompis Märta som går på gymnasiet en svensk liten stad. Elin gillar poesi och känner sig ofta som en udda fågel utan kulturell stimulans bland sina kompisar. Av deras lärare får de en uppgift att skriva om 1800-talspoeter och Elin och Märta hittar på en poet med namnet Sander efter att ha hittat en dikt utan författare i biblioteket. De lyckas lura läraren och resten av skolan att han funnits på riktigt, men lögnen glider dem ur händerna när maktens män ser möjligheter att använda Sander för att lyfta stadens popularitet.

Rektorn på skolan har egna motiv för att upprätthålla lögnen eftersom han känner till den sanna historien om dikten de hittade. En lokal rockartist, Hannes, intresserar sig för både Sander och Elin, och Märta drar sig ur det hela när hon inser hur insnärjda de är. Snart finner Elin sig mitt i en härva av mörka hemligheter hon inte vet hur hon ska hantera eller ta sig ur.

Det är en ny upplevelse att få höra en musikal utan att se den. Bakgrundsljuden av t.ex. stoj på en skolgård eller trumslag i en replokal gör att det ändå är lätt att förstå var de befinner sig och vad vi ska känna i scenen. Musiken mellan replikerna blir inte lika innehållsrika rent scenografiskt som om jag hade sett det på en scen. Övergångarna mellan de olika scenerna känns lite krystade emellanåt med dörrar som slås igen och överdrivna fotsteg. Jag kan också känna att musiken inte blir lika betydelsefull när det inte går att se vad som händer, det är inte så att några stora känslor aktiveras i mig i någon scen. Musiken är dock väldigt bra, jag tycker mig höra influenser från både Björn och Benny-musikaler men också från tidiga glamrockiga Magnus Uggla. Melodierna och texten till dem är välutformade och känns självklara till musikarrangemanget bakom, som om de var skapta för varandra. De har också lyckats bra med mixen, ljudet är klart och replikerna drunknar inte i musiken. Ola Salos stil hörs tydligt, blandningen mellan storslagenhet och lågmäldhet skiner genom hela musikalen.

Vi har fått ett libretto så vi kan läsa alla repliker, något som gör det lättare att hänga med. Jag tror att lyssnare kan uppleva svårigheter med att höra allt och följa med i handlingen. Pausar man uppmärksamheten för en stund är det nog lätt att tappa bort sig. Mot slutet av musikalen, när det är som mest dramatiskt kommer jag på mig själv med att inte läsa i förväg, inte ens replikerna längre ner på sidan tjuvkikar jag på, för att få uppleva allt i stunden. När sista tonen ebbat ut är det helt tyst i studion i flera sekunder innan någon säger något eller ens rör på sig. Det är som att alla måste samla sig lite innan vi kommer tillbaks till verkligheten efter den dramatiska avslutningen.

Jag tycker det är ett roligt, nytt koncept och har förhoppningar om att det kommer bli populärt och att några av låtarna blir riktiga hits. Jag vet inte om det är tänkt att bli en skiva av musikalen, men jag hoppas på det också, så den här föreställningen kan sprida sig mer och bli stor. Kanske är det inte sista gången vi får höra en rockopera i radio. Dock kan jag tycka att definitionen rockopera inte stämmer in helt, snarare är det en musikal med rockmusikinslag.


KULT har urpremiär på alla helgons dag, lördag 2 november kl. 19.00 i P1 och P2. Dessutom kan man då höra den i Berwaldhallen och i Folkets Hus och Parkers digitala biografer som sänder en exklusiv surroundversion av radiosändningen.

 

 

 

Visa alla artiklar av Tilla Andersson (184 st)

A-Ö

2017

2016

2015

2014

2013

2012