När började du med musiken?
Jag skrev min första låt när jag var typ 7 och bildade mitt första band när jag var 8-9.
Var kommer namnet ifrån?
Det hebreiska namnet Johanan/Yochanan/Yohanan är roten till namnen John, Johan, Johannes. Jag heter Johan. Namnet är även en hyllning till Johannes döparen och Johannes aposteln; två tokfeta förebilder för mig personligen. Sen betyder Yəhôḥānān bokstavligen ”Yahweh is gracious”.. word up!!!
Hur många skivor har ni släppt?
Village On The Hilltop är Johanans debut.
Vem skriver låtarna? Texterna? Hur ser processen ut? Vad kommer först då? Melodi eller text? Vad vill ni förmedla med texterna?
Jag skriver texterna och oftast är det jag som i samband med textförfattandet även skriver melodi och grundharmonik. Ofta händer allt huller om buller på samma gång i en härlig röra. Jag går runt som en svamp å suger i mig olika intryck, sen när det är dags dryper det liksom ur mig. Jag har ett mycket nära samarbete med mäster-producenten Sven Johansson på Fashion Police Studios och Jesper Lundquist, en god vän som bl.a. spelar gitarr i bandet. Sven och Jesper har ibland varit med och komponerat själva låtarna och är även med-arrangörer.
När det kommer till vad jag vill förmedla så är det egentligen busenkelt. Allt handlar om de goda nyheterna, gospeln eller evangeliet, att vi alla oavsett vad vi gjort eller trott är fullständigt inkluderade och perfekt älskade, sedda, ja förenade med Kärleken själv: Jesus Kristus, Guds son och världens frälsare, genom Hans fulländade verk shingdingding GLORY. Vi behöver inte vara rädda utan kan bara luta oss tillbaka och njuta av färden. Jag vet, det är skandalöst, provocerande, helt otänkbart men jag kan liksom inte backa bandet, haha, det small till i mitt liv för nästan fyra år sedan och sen dess är ingenting sig likt. Jag kommer på mig själv med att gå runt och småfnissa på stan som en nykär tonårstjej, helt galet och helt underbart är det. Inte konstigt att jag vill dela med mig av det hopp jag känner, den glädje och kärlek som uppfyller och definierar mig.
Vilka musikaliska förebilder har du/ni?
Jag kan inte svara på det utan att låta svårligen bajsnödig. Håll till godo: allt jag/vi lyssnar på, fågelsången utanför sovrumsfönstret, Meshuggah, Carola, Nils Frahm, De La Soul, vindens ilande genom den knöliga fjällbjörken på bergssluttningen, Max Martin, Fela Kuti, Arvo Pärt, Amy Winehouse, vågskvalpet under sjöboden ute på skärgårdsön, den Heliga Anden.. you get the picture. Ljudkonstnären Hampus Norén som varit med och jobbat på plattan (bl.a. mix på Holy Spirit) har samplat en Gotlandsvind som är med i slutet av Turn On The Heart.
Om du bara fick lyssna på en låt, för resten av livet, vilken blir det då?
Något svinlångt asdynamiskt klassiskt stycke.
Vilken av era egna låtar är favoriten?
Holy Spirit eller Village On The Hilltop skulle jag säga. Turn On The Heart är en fantastisk live-låt.
Spelar du alltid med band eller även själv?
Hittills har jag varit uppbackad av några av Sveriges främsta musiker. Om vi inte börjar få bättre betalt för våra framträdanden kommer jag behöva skala ner settningen rejält och ha en lite annan approach live. Tror inte att detta nödvändigtvis behöver vara något odelat negativt. Vi var tio pers på scen i somras på Stockholm Music & Arts, det var askul men inte ekonomiskt hållbart just nu. Vill helst slippa click-track och en massa onödigt ”fusk”, jag menar om t.ex. tempot skulle svänga lite till följd av att ”det” händer (a.k.a GLORY) så är det ju en välsignelse som vi vill ta vara på. Vi har ett retro-tänk som samtidigt omfamnar samtiden. Som Per Eklund (svingrym trummis/låtskrivare/producent) sa när han kom in i studion då vi satt och pillade med Holy Spirit (parafraserar) ”vad fan är det här för nått, har aldrig hör något liknande, det låter som en blandning av James Blake och Paul Simon”.
Hur sattes bandet ihop?
Folk har liksom graviterat till projektet på ett häftigt sätt mycket genom Jespers och Svens bekantskapskrets. Sen är det ju en massa stört begåvade själar som medverkat på plattan men i dagsläget inte är med och spelar live, allt i från Erik ”Errka” Peterson (Hammond/keys/piano-geni) till Linnéa Henriksson (sång på Because Of You och Turn On The Heart” och Gustav Ejstes (scratchar på Because Of You och All At Once).
Var trivs du bäst? På scenen eller i studion?
Svår fråga.. härligheten finns ju överallt. Ibland kan båda vara träliga men då beror det förmodligen bara på att jag är tillfälligt förvirrad, haha. Jag tror på mystikerns förhållningssätt till livet, eller som det står i den gamle munken Brother Lawrence’s ”The Practice Of The Presence of God”: ”(f)or my part I keep myself retired with Him in the depth of centre of my soul as much as I can; and while I am so with Him I fear nothing; but the least turning from Him is insupportable” eller ..”his (Brother Lawrence’s) prayer was nothing else but a sense of the presence of GOD, his soul being at that time insensible to everything but Divine love”.
Vilken har varit den bästa spelningen?
Vårt andra gig på Eurosonic tidigare i år tätt följd av vår spelning på Iceland Airwaves. Vi är en riktigt mäktig live-akt när allt klaffar.
Har ni haft någon katastrofal spelning? Hur hanterar ni en dålig spelning?
Nej ingen riktig katastrofspelning men visst har det gått mindre bra, personligen tycker jag det är värst när jag har varit sjuk och falsetten inte finns där som jag är van vid. Då kan det kännas tungt att gå upp på scen. Jag brukar be en bön å bara köra på.
Är uppvärmning viktig innan en spelning? Vad gör ni?
Vi sjunger upp tillsammans och sen har vi en peppcirkel precis innan showtime. Senast frågade jag gänget om jag fick be en bön och alla var cool med det, det var innan Iceland Airwaves gigget som gick strålande bra, jag var i extas innan, under och efter spelningen. Det var tung GLORY över Reykjavik hehe.
Vad föredrar ni? Festival eller konsert?
Vet inte. Det är bara å köra.
Händer det att folk kommer fram på stan? Är det ok?
Nej. Typ ingen vet ju att vi finns. Klart det skulle va okej! Jag vill ju nå ut med musiken och budskapet den bär med sig. Allt handlar om relationer, ALLT.
Har ni några dolda oväntade talanger?
Hehe om vi har..
Wille Allin vår makalösa trummis har vunnit öppna sydafrikanska mästerskapen i simhopp som ungdom. Vår producent Sven kan äta en familjepizza på under 30 sekunder. Rasmus ”Rasse Frilans” Lindelöw vår ena data/keys-bläckfisk är allmänt bäst men det är ju i och för sig ingen hemlighet, han kan spela tre gig på 30 sekunder. Jeppe kan spela gitarren uppochnedvänd och blir farsa vilken dag som helst.. mäktigt!!! Vår lite tuffare bläckfiskman Oscar ”Jet-lag” Johansson kommer från Skåne, pratar danska flytande utan brytning.. och lider av kronisk jet-lag. Elin Andersen (fenomenal sång) kan teckenspråk!! Mira Palme (fenomenal sång) kan säga frasen ”red leather yellow leather” om och om igen jättejättesnabbt utan att vricka tungan. Henrik ”Hank” Berggren (makalös bas och annat) är yngst, coolast och frontar det asballa bandet Diskopunk. Jag själv har ett förflutet som barnskådespelare och gjorde lumpen som elitsoldat inom amfibiekåren. Paulina Mellkvist (makalös bas och annat) kan det mesta om hamburgare och vet hur man ”köttar”. Tommy Bergström (fenomenal sång och trumpet) kan konsten att luffa på riktigt och ska förmodligen på sikt bli fårfarmare på Åland.
Har du några tips till de som vill slå igenom?
Fråga dig själv varför du vill slå igenom och var ärlig mot dig själv i ditt svar. Om du håller på med musik bara för att bli känd eller rik gör då dig själv och alla oss andra en tjänst och tänk om. Om du däremot verkligen känner ett kall att berätta något du bär i ditt hjärta, kör hårt och lita på att din röst, ditt uttryck, din historia är unik. Bli inte nedslagen om det tar tid för dig att mogna till att stå bergfast i ditt skapande. Var ödmjuk men sälj inte ut!! Var sann, var ärlig och älska dina fiender utan att vara naiv.
Vad gör du om tio år?
Jag hoppas att jag har fru och barn, ett litet hus en bit utanför stan med egen brunn och tillhörande jaktmark, kanske ett potatisland, jordkällare och en riktigt schysst studio i ladan tvärsöver gårdsplanen. Jag skriver låtar åt världseliten och gör då och då bejublade spelningar och albumsläpp med Johanan #drömmen
Har ni något motto?
Förutom att ”GLORY” nog är den mest välanvända termen i bandet så vet jag inte riktigt. Jag personligen skulle nog citera St. Augustine: ”Love God and do whatever”.
Hur kombinerar ni artistandet med vardagslivet
Jag personligen är singel och har inga barn. Hunden följer med överallt och funkar inte det av någon anledning så står folk i kö för att få passa honom. Det är bara å köra.
Är du artist på heltid, och går det att vara det idag i Sverige?
Klar att det går men jag kan i nuläget inte försörja mig på mitt artisteri. Jag jobbar på en skola i innerstan och älskar det. Är inte säker på att jag bara skulle vilja syssla med musik om möjligheten gavs. Tror jag mår bra av att ha ett ”riktigt” jobb också.
Vilken låt kan rädda vilken fest som helst?
Kul fråga.. jag säger Canelloni Macaroni med Lasse Holm eller You Think You’re (John Fucking Lennon) med Glassjaw.