Denna fredagskväll under Stockholm Music & Arts första dag så bjuder Cherrie in natten till Skeppsholmen och tar med sig sina följare som har ivrigt stått och väntat vid skymningen.Med en mjuk och len styrka glider hon över scenen och tar med sig 90-talets skönaste influenser som små glitterkorn av inspiration i sitt eget material. Spelningen inleds med Inget kommer mellan oss som gästades av Linda Pira. Med en enkel scenuppsättning och i sällskap av en dj börjar kvällen med en lugn start för att sedan skakas till med Aldrig igen (må sådär) vars bas fick marken runt Trädgårdsscenen att vibrera, trots att Cherrie lade sina mjukaste stämmor.

Född i Norge och till en början är uppväxt i Finland berättar från scenen hur hon i tidig ålder tittade på Mtv:s program som fokuserade sig på soul och RnB. Hos Mtv hittade hon artister som inspirerat henne och där framför tv:n försökte hon waila över och överrösta artister som Brandy och Monica.

Denna kväll bryter hon mönster och tar upp en tjej från publiken för att predika med sin Lämna Han. Här blir hon rösten från varje syster, mamma och bästa vän som har vädjat till kvinnor genom årtionden, rösten som vädjar att hon ska lämna honom.Trots att det här är en av de större publiker som har stått framför Cherries fötter så försvinner hon ibland in i en egen värld som inte verkar vara tillgänglig för just publiken. Sluten sitter hon vid scenkanten och levererar sådan skör musik likt sockervadd som smälter vid beröring. Stundvis kändes det så privat att en funderar på att titta bort. Efter en stund så lossnar det och med en ny låt lockar hon in publiken igen och det nya materialet bådar mycket gott.

När spelningen börjar närma sig sitt slut så släpper hon publiken ur sitt grepp och tillsammans med Erik Lundin får de Trädgårdscenen att skakas om en sista gång. Cherrie bjöd in natten och när hon kallade så kom natten och la sig vid hennes fötter.

Lauryn Hill, Stockholm Music & Arts, Stockholm, 2016-07-29
ÖHRN, Latitud57, 2016-07-08