Jag har funderat en hel del på vad det är som gör att jag tycker de är så bra. Är det musiken, texterna eller något helt annat? Att lyssna på Florence Valentin får det att spritta i benen på mig, jag kan omöjligt stå stilla. Oavsett om jag är hemma, om jag sitter på bussen på väg till jobbet eller om jag ser dem live. Jag misstänker att det är den glada och dansanta musiken i kombination med de allvarstyngda texterna som fått mig på fall.

För första gången har det nu blivit dags för mig att se Florence Valentin utanför Stockholm. Det är rejält med folk framför scenen. Regnet vräker ner och den här spelningen äger rum på festivalens enda scen med tak, något som förmodligen bidragit till att så många hittat hit. Killarna drar igång med Spring Ricco och ett jubel stiger från publiken. Mitt allt, 16 ton, Du kommer gå långt – låtarna avlöser varandra och det är bra drag i publiken. Sångaren Love Antell drar ett mellansnack om hur de tidigare statliga bolagen numera sponsrar musikfestivaler och på så sätt trissar upp priser på diverse saker. Om det är något man kan känna sig säker på så är det att Love alltid har något att säga.

Florence Valentin är ett band som verkligen gillar att spela live och det märks! Det är idel leende ansikten uppe på scenen. Jag dansar vidare och har det riktigt trevligt. När sista låten Pokerkväll i Vårby Gård klingat ut, Love Antell beklagat att speltiden är slut och det inte kan bli tal om något extranummer kan jag konstatera två saker. Det har slutat regna och Florence Valentin är fortfarande grymt bra live.

Spring Ricco
Mitt allt
16 ton