Jag har missat Miriam vid ett flertal tillfällen under våren och sommaren men enbart hört bra saker om hennes framträdanden. Givetvis har det gjort mig nyfiken på kvinnan med den stora rösten. Det verkar som om fler än jag blivit nyfikna på henne för publik strömmar till hela tiden. Miriam inleder med Finders Keepers, en singel hämtad från debutalbumet Raised in Rain. Jag gillar det jag ser och framförallt så gillar jag det jag hör. Det är gåshundsvarning på Miriams röst! Hon låter verkligen helt fantastiskt! Efter en hel dag på festival, efter en natt med minimalt med sömn är det inte utan att jag börjar bli lite trött och sliten. Att då få avsluta på det här sättet är en ren och skär ynnest. Det är medryckande och, i brist på ett bättre ord, trevligt. Det känns lite som en varm och mjuk filt vävd av musik. Det gör mig helt enkelt lite varmare inombords. Musiken rymmer så många känslor. Vi får både ilska, sorg och glädje serverat på ett silverfat.

Som sagt var så fylls tältet på med publik hela tiden. När någon av de nyanlända skriker efter Finders Keepers så utbrister Miriam ”Jag fick feeling! Vi kör den igen då!” Och så blir det! När spelningen börjar gå mot sitt slut så instruerar Miriam oss i vad som kommer hända. Nämligen att hon och bandet kommer lämna scenen, vi i publiken ska ropa ”En gång till, en gång till!” och då kommer de komma tillbaka för att spela ytterligare en låt. Sagt och gjort, vi får höra Push Play innan det är dags för mig och resten av publiken att bege oss ut i natten. Så genom att upptäcka en för mig ny artist så avslutar jag Storsjöyran för i år. Vi ses kanske 2014?

Ida Jenshus, Storsjöyran, Östersund, 2013-07-27
Johnossi, Storsjöyran, Östersund, 2013-07-27