Det dyker upp två personer bakom varsin synt och drar igång elektroljud. Det blir högre och högre och när H.P. Baxxter springer in och trampar igång festen med Faster Harder Scooter, rivs, så att säga, taket. Pyrotekniken är med från första start, och det kommer värmevågor från elden som sprutas upp i takt med musiken. In kommer två snygga, storbystade ”dansare”, eller snarare tjejer med bröst upptryckta till hakan som står och åmar sig till musiken. Några låtar senare kommer det in två killar också, jämställt och fint eller hur? Men vänta nu, grabbarna har kepsar och säckiga kläder på sig och dansar en cool kick-dans som publiken försöker imitera. Konstigt att de inte också var halvnakna? Det är dock roligt att det är lite mer att titta på än bara den blonda sångaren.

Baxxter frågar om vi är redo för rave och party, och det verkar det inte vara någon som inte är. Det är full fart från början, det studsas och dansas och sjungs med i stora lass. Jag som innan tänkte att jag bara minns en låt från högstadiediscona, kan också kan sjunga med i många av dem. Vilket jag faktiskt gör, och upptäcker att jag diggar det här! Imponerande också att de lyckats hålla sig kvar så länge som de gjort. Störst party är det såklart till hitsen Maria (I like it loud), How much is the fish? och avslutningslåten Move your Ass!

Jag har hört folk säga att det här är en konstig bokning, vilket jag också tänkte när nyheten kom. Men det kanske inte var så tokigt ändå, många i publiken verkar väldigt uppspelta och när jag går därifrån hör jag folk som säger ”vilken epic avslutning”, och väldigt många som sjunger rytmen från Maria (I like it loud), inklusive undertecknad.

Sigur Rós, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06
Amanda Jenssen, Putte i Parken, Karlstad, 2013-07-06