Eldkvarn, Bråvallafestivalen, Norrköping, 2013-06-27

Det är många fler än jag som ska ta sig till festivalens första dag vid lunchtid, köerna från Norrköping till flygflottiljen gör en 10-minutersresa till över en timmes bussåkning. I kön till incheckningen hör jag ändå Pluras karaktäristiskt släpiga röst och kan på så vis avnjuta Eldkvarns spelning på håll. Fulla för kärlekens skull ljuder medan jag väntar, en odödlig låt som gillas av gammal som ung. Även Kärlekens tunga och Kungarna av Broadway är mästerverk och jag kan höra på håll att många i publiken sjunger med. Kanske beror deras nyvunna popularitet på tv-programmet Så mycket bättre, men jag tror ändå att de skulle stått sig utan det, kanske minus den lite yngre publiken.

Oavsett så levererar Eldkvarn en säker konsert, deras erfarenhet gör att alla är med på noterna, publiken är aktiv hela konserten och när jag lyckas få en glimt av scenen mellan två grindar så ser jag att de som står framför scenen energiskt klappar i takt till musiken.
Efter 30 minuters köande till incheckningen antar jag att min upplevelse av Eldkvarn mest kommer vara via mina öron. Men det gör inte så mycket, för att lyssna till dem gör väntan lite mer uthärdlig, deras låtar är suveräna och förgylls av sångens individualitet. Även om det är kul att lyssna, hade jag gärna velat se deras scenspråk och fått en förhöjd konsertupplevelse, men troligen kommer jag att få chans att se dem flera gånger under sommaren. Eller i framtiden, för Eldkvarn är inte på väg bort, snarare tvärt om. Starka karaktärer och den lite gubbrockiga auran går hem hos de flesta vad jag vet.

2017

2016

2015