Hoffmaestro, Bråvallafestivalen, Norrköping, 2013-06-28

Hoffmaestro, Bråvallafestivalen, Norrköping, 2013-06-28Vi kan lätt komma överens om att festivalens andra dag är igångtrampad. Långt innan konserten ska börja är det redan tjockt med folk, både innanför stängslen som ringar in scenen och utanför det. Själv ställer jag mig tryggt en liten bit ifrån, för jag antar att det kommer bli ett sjujävla ös en timme framåt.

In studsar de med viftande svarta handdukar och ivrigt stojande, det är tur att de är så många så att det alltid finns någon som kan underhålla oss när en annan behöver andas. Min förväntan om ös infrias från första sekund, här är det inget inledande snack eller långsamma stunder. Sångaren Jens Malmlöf lovar under konserten att de ska lägga sina hjärtan på scenen och det är inget jag betvivlar, energin är intensiv och varken jag eller någon annan verkar kunna stå stilla. Genren ”Skank-a-tronisk Punkadelica” lever de upp till även om jag inte riktigt vet vad det innebär mer än att det är en salig blandning av de flesta genrer som till exempel ska, reggae, techno och country. För mig är det briljant, varför inte blanda en stor karamellpåse med massor av göttigt?

Några gånger förut har jag stött ihop med det publikjubel som följer Hoffmaestro var de än kommer, det är alltid lika hisnande att få uppleva det draget som inte många band kan uppbringa. Det är lika lysande som solen ovan oss att lägga Hoffmaestro så tidigt på dagen. Festprägeln är stark, det är så mycket studs per kvadratmeter att jag förundras över att inte marken skakar. De river av Highway man rätt tidigt, vilket förvånar mig lite, jag hade väntat mig att de av den skulle skapa ett spektakulärt extranummer. Men resten av låtarna är lika actionfyllda och stämningen hålls hög ända till slutet. Jag går sedan förnöjd iväg till tonerna av Top Gun Anthem som rundar av en helt fantastisk spelning.

2017

2016

2015