Syster Sol, Bråvallafestivalen, Norrköping, 2013-06-29

Det blir lite mer sommar när Syster Sol står på scenen och ger oss skönt reggaegung i det färgglada scenljuset. Med en bit fantasi kan man blunda och nästan tro sig vara på en strand med en paraplydrink i handen. Jag önskar att det hade varit aningen varmare och lättare att sitta i gräset och njuta av Syster Sols äkthet och storhet. Reggae är inte min favoritgenre, men jag älskar Syster Sol.

Isabel Sandblom, kvinnan bakom namnet Syster Sol, är fullkomligt sagolik framför oss. Vacker, dansant och kvinnlig i vad hon än gör. Står ena stunden bredbent och vickar säkert på höfterna utan att det blir överdrivet sexuellt, snarare bara kraftfullt, för att i nästa stund ha en renodlad hiphopstil i sina rörelser. Röstresurserna är starka, hon klarar med lätthet av att rappa tungt och waila högt. En presentation av bandet sker tidigt, för att det ska bli en mer familjär stämning redan från början meddelar Syster Sol, hon vill inte ha något ”vi och dom”. En detalj jag uppskattar, annars brukar det oftast ske i slutet av konserten. Den härliga Gillar din vibe ger hon oss tidigt, och byter ut ord i texten så att det handlar om publiken framför henne i det överfyllda tältet, som hon flera gånger kallar ”den fetaste jag varit med om”.
Föga förvånande berättar hon om hur många gånger folk sagt till henne att hon inte kan göra det här för att hon är tjej och blond, men Syster Sol krossar alla eventuella tvivel, hon är som skapt för att äga scenen. Hennes trollbindande coolhet är det som lyfter hela konserten, publiken är virad runt hennes finger hela tiden.

För mig är nästan det större än musiken, att hon är så fantastisk, men vissa låtar är starka på egen hand. I Fällan kritiseras samhällsbilden av hur kvinnan ska se ut för att godkännas (”Ja snubbarnas blickar blir svaret för mig om jag duger eller ej, Nej jag skiter i allt det där nu för det där rör inte mig, nej, Jag är en stark syster en jävligt tung tjej”), och hiten Kärleksrevolt genererar starkast allsång. Isabel Sandblom måste fortsätta med det här, hon kommer kunna ta reggaen hur långt som helst. Nästa steg mot utvecklingen kanske skulle vara att ha ett helt band med bara tjejer?

2017

2016

2015