Lana Del Rey, Bråvallafestivalen, Norrköping, 2014-06-26

Det är en lågmäld men intensiv stämning när Lana del Rey står på scenen. Hon är sval men sexig där hon står och tuggar tuggummi lugnt och tittar ut över folkhavet. Hon ser lite blasé ut och rör sig stillsamt över scenen när hon blandar höga och låga toner i sin sång. Emellanåt bryts den coola fasaden när hon slappnar av i de annars så bekymrat formade ögonbrynen och charmar oss med sitt vackra leende.

Soundet påminner mig om Portishead med de tunga trummorna i långsamt tempo och hennes sorgsna röst. Den rösten är superb live, och hon är självsäker i allt hon gör. Alla låtar i början liknar varandra, de har ungefär samma tempo och melodier. Den första låten jag känner igen i hopen av molltoner är Blue Jeans. Hon tar efter en stund en promenad ner till publiken där mobilkamerorna genast hålls upp. Det skapar en onödig paus i musiken och de filmar inte det så vi som står längre bak kan inte se vad som egentligen händer. Men när hon är uppe igen så dras Born to die igång och den lilla irritationen över pausen glöms snabbt bort tack vare den fantastiska låten. Solen står lågt och skiner rakt på scenen vilket ger fantastiskt fina publikbilder på skärmarna bredvid scenen. På skärmarna visas ibland också vackra vyer på solnedgångar och skogar, och det lyfter låtarna, speciellt Summertime sadness. Mot slutet blir det lite segdraget fram tills de stora hitsen spelas. Videogames verkar gå ännu långsammare än vanligt, men jag märker att det inte gör mig nåt att få höra ännu en lugn låt tack vare hennes inlevelse och att den såklart är så bra.

Det är inte många som skulle kunna hålla igång en konsert där det bara är lugna låtar, jag vågar påstå att ingen går högre än 100 bpm, men är inte många stunder det blir långtråkigt. Trots sin ljumma attityd har hon en stark scennärvaro och låter oss komma nära hennes strålglans men ändå alltid på minst armlängds avstånd. Jag är imponerad över hur hon kan trollbinda oss och dra in oss i hennes värld där hon utforskar det vackra i det hemska och glad över att jag fick chansen att se henne live.

2017

2016

2015