M.I.A., Bråvallafestivalen, Norrköping, 2014-06-26

M.I.A, Bråvallafestivalen, Norrköping, 2014-06-26_4

Mathangi "Maya" Arulpragasam, mer känd som M.I.A. är en, i mina ögon, otroligt cool person. Hon skapar musik som ingen annan gör och sånt faller jag för. Mina kunskaper om henne som person är knappa, den erfarenheten jag har av henn är att jag såg henne för några år sedan på Peace & Love och fick då uppleva en fantastisk show. Så idag förväntar jag mig detsamma, jag har inga tvivel på att hon kommer leverera.

Skärmarna är fyllda av psykedeliska färger och mönster som far runt och ljussättningen går inte av för hackor. Iklädd en senapsgul tröja och orangea hängselbyxor intar hon scenen med en kaxig attityd. Hon är lite för mycket, men på ett bra sätt. Blandningen av reggae-rytmer, rockbeats och electropulser är helt rätt, hon lyckas skapa en mix som passar perfekt ihop, i skön ”jag gör vad jag vill-anda”. Trots att jag knappt hör ett ord av vad hon sjunger så har hon en bra röst som både kan sjunga och rappa. Hon har en stark röst, både bokstavligt och i sitt uttryck. För mig är hon en förebild i sättet att vara, orädd och går sin egen väg. I en låt går hon ner i diket och lutar sig långt över staketet ut till publiken. Lite senare förkunnar hon sin önskan om att ha upp folk på scenen. Ivriga tjejer och killar dras över stängslet och hoppar lyckligt upp på scen för att få dansa med sin idol. Det blir klubbstämning där uppe och själv går M.I.A. lugnt runt och betraktar dem.

Det är så lätt att digga med, musiken känns ända in i bröstet. Det här är en artist jag gillar att se live tack vare hennes energi och coolhet, och mina förväntningar infrias. Synd var att hon slutade spela för tidigt, jag hade gärna sett mer.

2017

2016

2015