Emmabodafestivalen 2009

Sammanfattning, Emmabodafestivalen

I år gjorde jag äntligen slag i saken och drog mig ner mot de småländska skogarna för att för första gången besöka Emmabodafestivalen vilket i efterhand känns som en av de bästa impulsiva utflykterna jag gjort.

Någon hävdade att jag kom försent av den enkla anledningen att det till innehållet var en ny festival som jag besökte. Från att ha varit alla indiekids i Sveriges heliga gral har festivalen nästan till fullo tvättat bort den stämpeln (åtminstone sett till bokningar) och nu snarare övergått till att bli Sveriges electro-mecka. Men jag gillar detta, inte på någon annan festival i sommar har jag haft chansen att se så mycket musik i denna genre och det känns naturligt att ändå försöka ha någon form av inriktning på musiken. Detta i motsats till Peace & Love och liknande festivaler som verkligen satsar på att ha en stor bredd i sina bokningar. Många är upprörda över detta men jag älskar electro-popen samt akter som lutar mer åt house/techno hållet och hoppas att man fortsätter i samma anda nästa år.

Bortser man från det musikaliska så kändes det ändå som samma gamla Emmaboda. Allt det där som jag hade hört och som fick mig att vilja åka stämde, det var sådär otroligt litet, mysigt och gemytligt. Du kunde sitta framför scen i din brassestol och ta en bärs om du kände för det och några långa promenader var det inte fråga om eftersom camping och festivalområde hör ihop. Visst, det fanns de som enbart var där för att bli stupfulla och leva festivaldrömmen men den stora massan var ändå ett gäng sköna människor som liksom jag var där av den enkla anledningen att vi älskar musik.
Bland spelningarna så var torsdagen med trion 2Many Dj´s, Boys Noize och Bloody Beetrots väldigt mäktig och minnesvärd. Flera timmar av dans, svett och grymt svängig musik som jag gärna minns tillbaka till. Två personliga favoriter var bob hund och Svenska Akademien, båda får nog betraktas som "veteraner" men man levererade verkligen på scen och stod för två fina spelningar.

Festivalen har växt mycket de senaste åren och ryktena säger att man sålde runt 7000 biljetter denna sommar. Jag hoppas det stannar där för Emmaboda är verkligen en pärla som helt klart mår bäst av att hålla kvar vid det där lilla, charmiga som faktiskt gör festivalen unik i sitt slag.

Svenska Akademien, Emmabodafestivalen, 2009-08-01

Visst kan man bli väldigt trött på all enformig och beklagande förortshiphop som nästan alltid misslyckas med att säga något vettigt? Som tur är har vi ett band i Sverige som är raka motsatsen, laddade och träffsäkra texter och musik som utan tvekan har ett givande budskap! Ni har redan listat ut det, givetvis handlar det om Svenska Akademien.

Gruppen som gör en kombination av Reggae/Hiphop går sent under festivalens sista dag upp på scenen Ängen inför en stor skara entusiastiska och laddade människor. Bandet bjuder på en suverän spelning och det är inga obekantingar som står på scen, publiken är hela tiden med på vad som händer och följer med i texterna. En av dom stora förbehållningarna med att se bandet live är det samspel som man bjuder på, förutom frontfigurerna General Knas och Sture Alén så är resten av bandet hela tiden med och faller aldrig i skymundan. Stures lite ljusare röst kontra Generalens mörka, mäktiga stämma bildar dessutom i sig en härlig motsats som gör mycket för deras säregna sound. Spelningen är ett stort gung som inte kan lämna någon besviken, Sveriges ända sanna ordvetare levererar!

Sen hade vi det där med att ha någonting att säga. Svenska Akademien har ett budskap att förmedla, de älskar inte bara att vara på plats och spela sin musik utan är dessutom här nere i Emmaboda och vill berätta något för oss. Jag tycker detta är underbart och människorna omkring mig tycks hålla med! Akademien borde vara en självklar institution på varje festival och är ett måste att se för alla som har tröttnat på den intetsägande förortshiphopen och de som vill ha en kontrast till den känslosvallande gladpopen.

Monde Yeux, Emmabodafestivalen, 2009-08-01

Ett av de mindre etablerade banden som spelar under årets festival i Rasslebyggd är grabbarna i Monde Yeux som tidigare i somras enligt rykten gjorde en bejublad spelning på Hultans Rookie-scen. Inför en hyfsat stor publik nere vid Ängen så ska de nu försöka upprepa denna succé och det hela känns på förhand väldigt spännande.

När bandet väll drar igång så blir jag förvånad, det är ny bekantskap det ska sägas men jag hade förväntat mig något helt annat. Vi bjuds på ett medryckande och härligt sound som jag tycker påminner lite om Beirut med skillnaden att detta är mera fartfyllt. Det är mycket blås, fiol, en ukulele och dessutom ett dragspel, en kavalkad i härliga instrument som ger Östeuropeiska vibbar. I ett härligt solsken så flörtar man ogenerat med publiken som får dansa vals och uppmanas hoppa upp och ner i någon slags musikalisk morgongympa.

Det märks att detta är ett gäng som fortfarande kämpar hårt för att göra sig ett namn. Man har mycket energi, glöd och vill verkligen visa vad man går för. Samtidigt så råder en väldigt avslappnad stämning, lite som att man spelade för ett gäng vänner. Om ni inte har hört talas om Monde Yeux så lägg namnet på minnet för min känsla säger att vi inom kort kommer höra av dem igen!

Markus Krunegård, Emmabodafestivalen, 2009-07-31

Tillsammans med en otroligt entusiastisk vän så skall jag se Markus Krunegård som på förhand inte är något som jag direkt ser fram emot. Krunegård fanset som jag ska se spelningen med gör sitt bästa för att peppa igång mig men jag känner mig sådär otroligt fördomsfull.

Does It Offend You, Yeah? Emmabodafestivalen, 2009-07-31

Blanda ingredienserna svett, melodiös ösig electro och blåmärken i en köksmixer, lägg därtill en hård brittisk dialekt och lite härliga svordomar så har du receptet på en av de svängigaste spelningarna under årets Emmaboda. Det är det Brittiska bandet Does It Offend You,Yeah? som står för tillagandet av denna härliga musikaliska soppa.

Efter att tidigare under dagen ha sett finstämda Joel Alme så blir detta en skön kontrast, det är fullt drag hela tiden och man hinner aldrig riktigt hämta andan. Jag kastar efter någon låt iväg mitt anteckningsblock och drar mig in mot mitten för att ryckas med i dansen till Reading bandet. Deras musik kan live beskrivas som ett Rage Against The Machine i elektronisk form, signifikativt för Emmaboda som utan tvekan tar priset som Sveriges electro mecca. Det hela är väldigt medryckande och att någon ihuvudtaget kan stå still undgår mitt förstånd, detta är musik att röra sig till.

Battle Royal, Weird Sciense och We Are Rockstars är givna favoriter och mot slutet av spelningen så uppmanar sångaren James Rushent publiken att bilda en "circle-mosh". Detta innebär i korthet att man bildar en cirkel, tar följe på personen framför sig och sedan hejdlöst rusar runt. Detta resulterar i ett blåmärke här och där men hos de flesta precis som under resten av spelningen enbart i ren skär glädje och energi.

Joel Alme, Emmabodafestivalen, 2009-07-31

Under lördagsförmiddagen är det dags för en av mina personliga favoriter att spela, det handlar om Joel Alme som tidigare har varit basist i Hästpojken tillsammans med band. Förra året släppte man albumet A Master Of Ceremonies som har fått bra kritik och man har denna sommar flitigt turnerat runt bland festivalerna i Sverige.

Miss Li, Emmabodafestivalen, 2009-07-31

Miss Li gör söt och charmig pop och visst är det trevligt att lyssna på, åtminstone på skiva! När jag vandrar iväg mot festivalområdet för att första gången se henne så har jag rätt höga förväntningar. Jag tänker mig att hon är ett riktigt energiknippe som kommer ge allt och skapa riktigt go stämning.

2Many Dj´s, Boys Noize, Bloody Beetrots, Emmabodafestivalen, 2009-07-30

Det är torsdag kväll och tre stycken riktiga elektroniska tungviktare ska visa vad de går för nere i dom småländska skogarna. Såhär i efterhand så är det rätt trevliga frågor jag har att tampas med. Fet? Fetare? Fetast? Vad ska jag göra åt träningsvärken i mina vader? Och nu gick grabbarna i Bloody beetrots just förbi… Varför berättade jag inte hur grymma dem var och tog deras autograf? (Ibland är det tillåtet att dyrka!)