Getaway Rock 2011

Pray for Locust, Getaway Rock Festival, Gävle, 2011-07-08

Kl 13.00 gjorde Pray for Locust entré på scenen och inledde sin spelning med låten My Side of Suicide. Detta ganska nya hardcore/metalcoreband från Stockholm har bara hållit på sedan våren 2009 men har kommit långt sedan dess. Tyvärr har de inte kommit så långt som de borde ha gjort, då de är ett oerhört duktigt band och viljan är det definitivt inget fel på.

Hardcore Superstar, Getaway Rock Festival, Gävle, 2011-07-08

Bandet var riktigt heta på gröten, det märktes verkligen att de brann för det de gjorde. När konserten började var det mulet men ändå ganska varmt, publiken blev helvilda när de gick ut på scenen.

Hardcore Superstar är ett Svenskt sleazerock/hårdrocks band från Göteborg som har hållit på sedan 1997. När de spelade den gamla låten Liberation från plattan Bad Sneakers and a Piña Colada blev publiken som galna. De har hållit på länge men de är precis lika bra som de var för mer än tio år sedan, trots att Thomas Silver var en stor förlust när han hoppade av 2008 så sköter sig Vic Zino oerhört bra som den nya gitarristen.

Bullet For My Valentine, Getaway Rock Festival, Gävle, 2011-07-07

Detta underbara band från Wales gjorde ett lika stor stilat framträdande som alltid! Innan de gick ut på scenen fick publiken njuta av introt till Carl Orffs Carmina Burana som strömmade av all sin kraft ur högtalarsystemet. Spänningen i publiken kändes nästan olidlig.

Det finns inget underbarare än när ett band går på scenen och man kan se att de älskar att stå där och älskar sin publik. Energin på en sådan spelning smittar av sig och man kan känna hur den härliga stämningen sprider sig som en löpeld genom publiken.

Turisas, Getaway Rock Festival, Gävle, 2011-07-07

Turisas, som är ett finskt Folk-/Viking metal band, tog publiken med storm när de kommer ut på scenen med ansiktsmålningar som omedelbart för tankarna till Darth Maul i Star Wars. Utöver sina röda och svarta ansiktsmålningar hade de också något så underbart som ett dragspel och en fiol med sig ut på scenen. Dessa två instrument, som man inte ser särskilt ofta i ett metalband, gav musiken en sådan mäktig känsla att ingen i publiken lämnades oberörd. Framför allt, en brud på dragspel i ett metalband, kan ju bara bli bra!