Getaway Rock 2014

Dimmu Borgir
Då var det äntligen dags för Getaway Rock Festivals tredje huvudakt, Dimmu Borgir, att ta plats på Green Stage, festivalens största scen. Plats, det tar sannerligen de norska pionjärerna för den tredje vågens black metal, det kan knappast undgå någon när Shagrat (Stian Thoresen) och hans mannar sätter fart på publiken. Med dunder och brak slår bandet på den stora trumman och bjuder på festivalbesökarna på en ordentlig show.

Marduk, Foto: Åsa Edling, Musicstage.se
Ojojoj, vilket mörker, vilket mangel! Marduk bjuder upp till ett härligt strövtåg in i den förtjusande världen byggd på black metal som bandet snickrat på i 24 års tid. Trots att dagsljuset lägger sig som en tung matta över den brutala ondska bandet gör sitt yttersta för att förmedla lyckas kvartetten ändå skapa en maliciös stämning.

Skid Row, Foto: Tilde Björklund
På Getaway Rock Festivals största scen var det Amerikanska heavy metal-gruppen Skid Rows tur att försöka bevisa att bandet fortfarande håller. Hur det gick? Förvånansvärt bra faktiskt, Johnny Solinger är glödhet bakom mikrofonen och verkar trivas som fisken i vattnet. Hans sång håller riktigt hög klass och det enda man kan klaga på är de evigt långa, förvisso charmiga, mellansnacken som stundtals helt dödar tempot i låtarna.

Slayer, Foto: Åsa Edling, Musicstage.se
När mörkret sänkt sig över Gävle dundrar Slayer in och levererar ännu mer mörker. Tokmanglet tar aldrig slut och sträcker sig igenom det nittio minuter långa giget, thrash metal-giganterna kan verkligen det där med att dominera en scen. Trots att Tom Araya inte är någon ungdom längre och skägget går i klädsam gråskala tröttnar han aldrig, sången är precis som den ska vara, rå och brutal med lite småskavanker här och där.

The Unguided, Getaway Rock Festival, Gävle, 2014-08-09

Den röda scenens första akt för dagen, The Unguided, bjussar på en ordentlig dos energi och ett maffig gig för de som orkat sig upp. Metalcorebandet står för rent ös och återhållsamhet är inget som präglar bandets uppvisning. Publiken manglas med deras dödsinfluerade musik och inte mycket tid går till spillo när kvintetten matar på utan att tänka efter eller ödsla mycket tid på tempodödande mellansnack.

Freedom Call, Foto: Åsa Edling, Musicstage.se
Freedom Call, bandet som bildades av ljudteknikern Christian Bay och Gamma Ray Trummisen Dan Zimmerman (som inte längre är kvar i bandet), gjorde en bejublad spelning på Getaway Rock Festival. Publikfriande så det förslår, gladare än det mest sockerstinna barnet och supertajt är frasen som beskriver spelningen bäst.

Sólstafir, Getaway Rock Festival, Gävle, 2014-08-08

Sólstafir har bjudit sina fans på en annorlunda resa, från extremmetal till dagens progressiva metal, en resa som långt ifrån alla uppskattat och det märks tydligt när den fulla gasklockan halvvägs in i giget tömts till hälften. Det är helt enkelt inte bra nog, den känsla man vill frambringa lyser helt med sin frånvaro och det landar pladask i svårighetens och konstighetens land.

Opeth, Foto: Åsa Edling, Musicstage.se

Näst sist ut för kvällen på Getaway Rock Festival är progressiva pionjärerna i Opeth, bandet som aldrig stannar upp utan alltid går i bräschen och bryter ny mark. Ibland blir det mest svårt och konstigt men allt som oftast träffar Mikael Åkerfeldt helt rätt när han utmanar musikens gränser och riktlinjer. Det är egentligen samma visa även när bandet spelar live, vissa bitar är helt fantastiska medan andra partier lämnar en hel del i övrigt att önska.