#KENTFEST

Kent, Kentfest, Stockholm, 2014-06-15

Ett svart skynke hänger framför scenen, och som vanligt skapar det mer spänning framför scenen för att det är enkelt att förstå att bandet går runt där bakom och förbereder sig. Låten Vi kan väl vänta tills imorgon dras igång och på de stora skärmarna filmas det bakom skynket. Vi får genom en suddig lins ta del av deras första låt och när skynket till slut släpps ner är det till stort jubel.

Elliphant, Kentfest, Stockholm, 2014-06-15

Elliphant tar mig med storm från första stund. Hon intar scenen med sådant självförtroende och blåser skjortan av oss med sin energi och kaxiga attityd. Tunga hiphopbeats blandas med rap och sång, och hennes engelska uttal har lite av en jamaican accent, det hörs speciellt i låten Music is Life, där jag också får tydliga vibbar av 90tal i trumkompet och av MC:ns rap.

Nina Persson, Kentfest, Stockholm, 2014-06-15

Så är det dags för Nina Persson, denne musikveteran som stått på scen i över 20 år. Jag har inte lyssnat någonting på hennes soloskiva, men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna vara dåligt. Regnmoln hänger hotande över oss, men det är inget som bekommer någon. Istället njuter vi av Nina Perssons fantastiskt hesa, rockiga röst med så mycket tryck i.

Junip, Kentfest, Stockholm, 2014-06-15

Junip är mer än bara José Gonzáles med musiker, även om hans speciella röst är framträdande så är det musiken som tar den största platsen. Gonzáles gitarr, Elias Aryas trummor och Tobias Winterkorns synt skapar tillsammans låtar som känns.

Tove Lo, Kentfest, Stockholm, 2014-06-15

Från Summerburst till Kentfest! Samma område men ändå helt olika ställen. Mycket större spridning i åldrarna på publiken och inte samma hets om att hoppa och skrika. Det här är verkligen mer min sorts festival och jag känner till i princip alla som ska spela under kvällen. Området är omdesignat från gårdagen, vitt och rosa verkar vara temat, med prickar och ränder. Papperskronor i samma färg har delats ut och stämningen går i godhet och kärlek. Den stora scenen är inredd i svart och det är de två stora skärmarna på sidorna som används för att visa närbilder på artisterna.

När jag kommer är det Tove Lo som står på stora scenen och hon är energifull och utstrålar tuffhet. En ung, självsäker tjej som har gjort mycket musik till andra artister som Icona pop och Gavin Degraw. När hon började känna att hon knappt ville ge bort sina alster till andra artister för att de var så personliga bestämde hon sig för att själv ställa sig bakom mikrofonen.