Tove Lo, Kentfest, Stockholm, 2014-06-15

Från Summerburst till Kentfest! Samma område men ändå helt olika ställen. Mycket större spridning i åldrarna på publiken och inte samma hets om att hoppa och skrika. Det här är verkligen mer min sorts festival och jag känner till i princip alla som ska spela under kvällen. Området är omdesignat från gårdagen, vitt och rosa verkar vara temat, med prickar och ränder. Papperskronor i samma färg har delats ut och stämningen går i godhet och kärlek. Den stora scenen är inredd i svart och det är de två stora skärmarna på sidorna som används för att visa närbilder på artisterna.

När jag kommer är det Tove Lo som står på stora scenen och hon är energifull och utstrålar tuffhet. En ung, självsäker tjej som har gjort mycket musik till andra artister som Icona pop och Gavin Degraw. När hon började känna att hon knappt ville ge bort sina alster till andra artister för att de var så personliga bestämde hon sig för att själv ställa sig bakom mikrofonen.

Jag gillar hennes stil, både musikaliskt och i sitt uttryck. Låtarna har mycket bra och kraftfulla beats, och de blandas perfekt med hennes vackra personliga röst i de klara melodierna. På scen har hon med sig tre killar, två på varsitt avskalat trumset och en på keyboard. Det förvånade mig när jag kom fram till scenen och upptäckte det, för det låter otroligt bra och fylligt. Trummorna skapar ett superbra sound som passar utmärkt till hennes musik och röst. Inte oväntat så är det hiten Habits och nya singeln Out of mind som är bäst, men jag är övertygad om att det kommer spruta ut hits ur den här talangfulla tjejen.

Jag hinner också med att kolla lite på Naomi Pilgrim, henne vet jag i princip inget om. Hon spelar på den lilla scenen där det är fullt med folk. Långa djupa bastoner ljuder tillsammans med elektrobeats, men jag har svårt att höra hennes röst. Hon pratar om att det är roligt att få spela på hemmaplan och att hon gillar att spela live för att det blir mycket mer och bättre story telling då. Tyvärr får jag inte ta del av denna story telling, för jag hör inte vad hon sjunger om. Kanske skulle hon platsa bättre på en större scen där hela musiken får chans att ta plats, jag kan känna att det blir lite trångt för henne här inne.

2017

2016

2015