Latitud 57 2016

ÖHRN, Latitud57, 2016-07-08

öhrn latitud57

Den sista akten för mig denna kväll blir Frida Öhrn som sedan två år tillbaka valt att göra en solokarriär under namnet ÖHRN. Spelningen börjar starkt med en äkta och nästan elektrisk dans av Frida själv innan hon börjar sjunga. Även under Fridas spelning blir vi bland de första som får höra hennes nya material som kommer i höst.  Det är något som jag ser fram emot. Man ser verkligen att Öhrn älskar det hon gör och hon gör det med en sådan inlevelse, både i sång och dans.

En bit in i spelningen tar Frida upp de sexuella övergrepp och våldtäkter som har hänt på andra festivaler nyligen. Hur oacceptabelt det är och att vi måste våga prata om det och även lyssna på varandra för att det ska kunna bli bättre. Öhrn spelar därefter upp sin låt Echos som handlar just om detta och vilka spår det sätter i folk. Den sprider ett viktigt budskap som behöver delas vidare och jag får gåshud av texten då den är så beskrivande. Sedan fortsätter spelningen och överlag så har Frida en bra och stark kontakt med publiken och jag håller med konferenciern om att hon absolut har en av Sveriges starkaste röster. Öhrn avslutar på topp med den riviga singeln What Are You Waiting For som redan finns ute.

Du kan lyssna på ÖHRN här.

Mollie Maxine, Latitud57, 2016-07-08

mollie maxine latitud57

Med lite langos i magen tar jag mig till nästa artist, Oskarshamns stolthet Mollie Maxine. Hon blir mött av publikens jubel där hon står med sin gitarr i det lila ljuset. Efter några minuters sång avbryter Mollie med en ödmjuk uppmaning till alla i publiken, alla ska ha extra kul, dansa extra mycket och bara njuta av kvällen! För det är väl precis det alla här vill. Sedan drar showen igång på riktigt med fullband, fyra körsångare och två dansare som kallar sig Mixed Dance Crew. Det syns att framträdandet är inövat och planerat in i minsta detalj och det ser så proffsigt ut. De försöker även lära publiken en enklare koreografi som verkligen peppar igång alla.  Detta är något som jag gärna ser och hör mer av då jag står här i publiken med gåshud över hela kroppen. Inte bara av framförandet utan även av Mollies underbara röst.

Som grädde på moset så får vi besökare även höra en del av Mollies nya material som kommer släppas framöver. Inte nog med det så har Mollie ett par hemliga gäster med sig och det är inga mindre än de charmiga bröderna Dimpker Brothers. De träffades på musiktävlingen Musik Direkt och sen dess har Mollie varit ett av deras största fan. De båda deltar även i projektet Talentcoach som arbetar med artistutveckling. För att sedan avsluta sin show tillägnar och hedrar Mollie artisten Prince och sjunger Purle Rain, som blir ett mycket värdigt avslut.

Lyssna på Mollies singel Miracle här.

Måns Zelmerlöw, Latitud57, 2016-07-08

måns zelmerlöw latitud57

19.00 var det dags för vår egen eurovision man, Måns Zelmerlöw som börjar sin show bakom scenen. När han sedan kommer ut till tonerna av Fire In The Rain jublar publiken som nu har fyllts på framför stora scenen. Solen skiner och bränner sådär gott på ryggen, men detta gör även att ljusshowen inte blir rättvis tyvärr. Men det gör inget då allas vår Måns charmar publiken ändå. Eftersom området inte heller är allt för stort så känns det som man kommer så nära honom, det känns nästan lite som Måns sjunger på min bakgård, med en jättescen med massa främlingar. Det gör denna festival så mysig.

Måns pratar med publiken och man ser hur han njuter av att stå där. Sedan vill han pröva en ny grej, att få med besökarna i showen genom att bandet sjunger versen och publiken sjunger refrängen. Det går så där till en början men tillslut lyckas bandet och alla sjunger med i Cara Mia. Strax efter detta försöker de lura oss att de är över, men Måns kommer så klart tillbaka en gång till och avslutar numret med hiten Heros

Du kan lyssna på Måns här.

Alicia Rotebäck, Latitud57, 2016-07-08

alicia rotebäck latitud57

Det är ett soligt Oskarshamn som välkomnar mig denna fredag. Enda gångerna jag egentligen varit i staden har varit när jag åkt med båten till Gotland. Så jag ser faktiskt fram emot att få se Oskarshamn från en annan sida även om arenan, brädholmen, ligger i anslutning till terminalen.

Den första akten som jag lyssnar på är Sveriges nästa Melissa Horn, Alicia Rotebäck från Vimmerby. En up and coming artist som idag är först ut på den lilla scenen. Alicia spelar ett par covers i sin egen tappning och just Hey Ya av Outcast känns så avskalad och naken vilket jag verkligen gillar. Och det är nog just hennes starka och härliga röst som gör att det tränger in under skinnet. När Alicia sedan framför en av sina egenskrivna låtar tycker jag även att hon har likheter med Lars Winnerbäck. Det märks också att detta inte är första gången hon står på scenen och att detta bara är början på hennes karriär.

Här kan du lyssna på Alicias egna låt Spillt Vin.