Metaltown 2013

Meshuggah, Metaltown, Göteborg, 2013-07-06

Meshuggah. Pressbild. Fotograf: Anthony Dubois

I 28 år har bandet från de Norrländska skogarna visat sin passion genom att skapa och spela sin progressiva, experimentella metal. Gruppens namn kommer från hebreiska och jiddisch och betyder 'galen'. Det här bandet har tagit musiken det där steget extra och vågat satsa på något som står utanför den redan utprovade vägen, och just därför förtjänar Meshuggah din och min respekt.

Soilwork, Metaltown, Göteborg, 2013-07-05

Snart har den melodiska death metal gruppen Soilwork spelat 20 år tillsammans, en lång tid! Det innebär att de har en hel del erfarenhet av att spela live och en hel del material att välja från. I år släppte de sitt tionde studioalbum The living Infinite som har fått positiva recensioner med den enda kritiken att de kanske lutar lite väl mycket åt metalcore-soundet. Något som inte är populärt när det handlar om death metal.

Amaranthe, Metaltown, Göteborg, 2013-07-06

Amaranthe är en riktig succehistoria. 2011 släppte de sin första skiva och har sedan dess turnerat världen runt. För att förklara musikstilen kan jag jämföra med bandet Evanescense. Amaranthe är aktuella med albumet The Nexus.

Ghost, Metaltown, Göteborg, 2013-07-05

Ghost släppte sitt debutalbum för tre år sedan. En kombination av mystiken kring gruppen, blandat med de nytänkande melodierna, har tagit bandet dit de är idag. De släppte sin andra fullängdare Infestissumam i april i år. Nu är de på metaltown och hypen kring Ghost ligger i luften. Detta får ingen missa!

Imber, Metaltown, Göteborg, 2013-07-06

Imber är metalcore bandet från Stockholm som på kort tid har tagit metalsverige med storm och i sommar står de på scener på Sweden Rock och Metaltown. Dessa tjejer har slitit hårt för att stå här idag som ett av metaltowns demoband. Grundiden med Imber var att det finns för få kvinnliga metalband där ute idag , och att de som finns inte riktigt kunde jämföras i kvalitet med de som består av bara killar. Därför handplockades bandmedlemmarna av trummisen Lea Ceder, för att bilda bandet Imber.

Asking Alexandria, Metaltown, Göteborg, 2013-07-05

Asking Alexandria är ett band vars rykte går före dem. Sångaren har haft alkoholproblem men slutat och börjat igen. Som band har de festat sig genom flertalet festivaler. Nu släpper de den nya skivan From death to destiny den sjätte augusti i år.

The devil wears prada, Metaltown, Göteborg, 2013-07-05

The devil wears Prada är ett kristet metalcore band (blandning mellan hardcore och metal)  från USA. Senast de var i Sverige var 2012 då de spelade i både Stockholm och Göteborg tillsammans med metalcore bröderna August burns red och Whitechapel. Bandets namn ”The devil wears prada” kommer från romanen med samma namn, vilket är komiskt med tanke på det konsumtionskritiska budskap som de förespråkar genom musiken.

Graveyard, Metaltown 2013, Göteborg, 2013-07-04

Graveyard är så mycket mer än ett gäng långhåriga killar i mustasch från Hisingen. De är ett oerhört tajt liveband som spelar fantastiskt bra rock. Efter två raka vinster i kategorin ”Årets hårdrock” på Grammisgalan är det inte en kotte som ifrågasätter att bandet kan spela riktig rock`n`roll live!

Fler bevakningar...  (totalt 2st)