Peace & Love 2010

John Fogerty, Peace and Love, Borlänge,2010-07-03

Den världskända rocklegendaren John Fogerty är en lyckad bokning till Peace & Love 2010. Tillsammans med ursprungsbandet Creedence Clearwater Revival har han på meritlistan bland annat ett upprträdande på festivalernas festival – Woodstock '69. Tanken på att man får en glimt av framträdandet på Woodstock för över fyrtio senare är omskakande. 65 år gammal står han bakom gamla klassiker som Bad Moon Rising och Proud Mary. Klockan 22:45 på den sista dagen för Peace & Love 2010 kliver John Fogerty på Fantasiascenen.

Johnossi, Peace and Love,Borlänge, 2010-07-03

Popduon Johnossi ersatte förra året The Kooks på Peace & Love-festivalen, men gästar årets festival som originalartist. Med nysläppta albumet Mavericks samt den aktuella, flitigt radiospelade singeln What's The Point i bagaget lockar Johnossi en stor publik till Fantasia-scenen. Med en akustisk gitarr i handen ställer sig sångaren John Engelbert vid mikrofonstativet och trummisen Oskar Bonde sätter sig vid slagverken som är uppradade bredvid och spelningen kommer igång ackompanjerat av publikens jubel.

Mando Diao. Peace and Love,Borlänge,2010-07-03

Borlängepojkarna uppträder ännu en gång på Peace & Love-festivalen i hemstaden. En ny generations svenska indiehjältar bjuder ett Borlänge dränkt i sommarsol på allt från akustiska duoframföranden till snabb men ändå dansvänlig rock & roll. Laddade till tusen drar de ned huset när de genomför sin enda spelning för i år.

Glesbygd'n, Peace and Love,Borlänge, 2010-07-03

''Glesbygd'n spelar norrländsk vemodsreggae, dub och jazz'' står det på bandets hemsida. Gruppen äntrar Tropicoscenen den sista festivaldagen och förklarar på norrländska hur det aldrig blir så varmt uppe i Arvidsjaur som det är i Borlänge denna dag. För varmt väder är det; något som förgyller spelningen då reggaemusiken på ett behagligt sätt betonar den kvarvarande sommarsolen.

Jay-Z, Peace and Love,Borlänge, 2010-07-03

Peace & Loves huvudakt för 2010 är världsstjärnan Jay-Z, en bokning som redan vid artistsläppet för några månader sedan skapade digitalt kravaller på festivalens hemsida. Festivalens varmaste dag har hunnit flyta ut i festivalens varmaste natt när över 30 000 besökare har samlats framför Utopiascenen för att beskåda den amerikanska superstjärnan. Med tio minuter kvar till speltid börjar en gigantisk digital klocka ticka nedåt på scenskärmarna och stämningen blir plötsligt tryckande i publikhavet. Peace & Love 2010 går mot sitt slut och Jay-Z har fått uppdraget att för detta år stänga dörren till Sverige största festival.

The Hives, Peace and Love,Borlänge,2010-07-02

Senast jag såg The Hives var för två år sedan, då också på Peace and Love. För två år sedan spelade de på den dåvarande största scenen, men trots att den var störst så var den inte stor nog åt The Hives. Det var det fullt av människor och man ramlade fram och tillbaka genom hela publiken. I år spelade de på Utopia som rymmer desto fler människor och man får som tur är plats att dansa hur mycket man vill. Dansa åt The Hives som sjunger hitlåt efter hitlåt.

Lily Allen, Peace and Love,Borlänge,2010-07-02

Lily Allen är bedårande. Hon är en frisk fläkt som är fnittrig och framåt. Synd bara att hon inte kan kombinera sin underbara personlighet med hennes musik och shownummer. För trots att Lily är charmig så blir konserten på Utopiascenen tyvärr ibland lite tråkig.

Patti Smith, Peace and Love,Borlänge, 2010-07-02

Peace and Love har under fredagskvällen en rockhjälte på Fantasiascenen. Karismatiska och erfarna Patti Smith förmedlar budskapet om vad Peace and Love festivalen går ut på genom att sjunga ut om människors möjligheter att påverka med en helt fantastisk kraft. Uppträdandet skapar en atmosfär över hela festivalen som är svårbeskrivbar men som verkligen får igång känslan i publiken.