Play It Loud Festival 2015

Foto från Skogsröjet, Foto: Tilde Björklund,  Musicstage.se

Imber ger en rejäl injektion med energi till Play It Loud Festival, en injektion som personifieras bäst av vokalisten My Andersson. Redan efter några minuter hade hon hunnit med att ramla över bandkollegor och rivit delar av scenen, allt i en virvelvind skapad av utstrålning. Men man misstar sig ifall man tror att det skulle vara fråga om en obskyr hardcorespelning där scenkaoset går långt före musikalisk prestation. Ledda av den kliniska Lea Ceder bakom sina trummor, där fina skiftningar och driv manar på musiken, så visar Imber att man är så mycket mer än renodlat ös.

MaidaVale, Play It Loud, Katrineholm, 2015-08-08

Den svårdefinierade historia som går under namnet MaidaVale, dominerade scenen på Play It Loud. Med stentuff bluesinfluerad rock och ett uttryck som andas lika delar ungdomlig energi och hänförande erfarenhet trollbinder bandet den lilla skara som samlats framför scenen. Truppen bildades visserligen så sent som 2012, men har en självklarhet och utstrålning som lurar lyssnaren till att tro att berättelsen är mycket längre än så.

Crow, Play It Loud, Katrineholm, 2015-08-08

Även om publiken sviker tuffar Play It Loud vidare och bjuder på lite finfin metal under den senare delen av eftermiddagen. Det är Kvintetten Crow som lever upp och förgyller festivalen med en skvätt thrashanstruken groovemetal, den lätta moderniseringen lyfter spelningen och ger en fräschör som hittar hem. Det är bara så synd att inte fler har hittat till festivalområdet och kan få vara en del av upplevelsen och lyfta bandet ännu mer.

DNA And The Cellarboys, Play It Loud, Katrineholm, 2015-08-08

Lite genrehävdande countryrock som hämtad från Nashville har ju aldrig någon dött av och det är ganska exakt vad DNA And The Cellarboys bjussar publiken på under Play It Loud. Komplett med tungungade ståbas och härligt underbyggande fiol står bandet visserligen inte ut särdeles skarpt på countryrockscenen men under festivalen är kvartetten en frisk fläkt. Det skadar definitivt inte att dom därutöver vet precis vad dom gör.

Rob Farley And The Failers, Play It Loud, Katrineholm, 2015-08-08

Play It Loud Festival är igång med ett brak, först ut för min del är Eskilstunatruppen Rob Farley And The Failers vilket visade sig vara en annorlunda historia. Med något som bäst kan beskrivas som rockig raggainfluerad poppunk framförd på ett speciellt vis. Man skulle lätt kunna avfärda sjumannabandets musik som rent skräp, men riktigt så enkelt ska vi ju inte göra det för oss.