Säkert, Popaganda, Stockholm, 2017-09-01

Säkerts senaste album Däggdjur är så smärtsamt vackert att det nästan är svårt att lyssna till. Från scenen säger Annika Norlin att det också är lite svårt att sjunga, de är nya och självutlämnande låtar, och visst bjuder spelningen på ett besök i något som känns privat. För det är en något trött stämning som råder på scenen, trots att de säger sig vara glada att vara på popagandascenen ikväll får jag en känsla av att de flesta i bandet helst hade legat hemma nerbäddade i sina sängar, Annika Norlin nämner sen att hon faktiskt är lite krasslig. Tyvärr är också ljudbilden lite svajig till och från och ibland är det mest trummor och sång som hörs. Spelningen känns något ojämn och Säkert inleder med Det här är vad dom säger för att sen låta fantastiska Skator framföra låten Tjacket och allting lyfter. Det är fint, Lina Högström sjunger fantastiskt och stämmorna till är vackra.

En av höjdpunkterna är när de framför Funky Nassau. Förutom att det är en helt otroligt bra låt så är den så finstämt framförd och Jakobs Nyströms tonsäkra röst lämnar ingen oberörd. Allra starkast var för mig något oväntat Dian Fossey, vet inte om det var närbilderna på uttrycket i Annika Norlins ansikte där hon nästan ser ut att börja gråta, hur hon presenterade låten eller hur starkt jag kunde relatera till texten men något fyllde mig helt totalt. Låten som på albumet kanske passerat lite i skymundan av helt geniala låtarrengamang som Inte jag heller och några av de mest träffsäkra textraderna någonsin i låten Snooza blev plötsligt helt överväldigande.

Ojämn spelning till trots, Annika Norlin är helt klart ett säkert kort på popaganda- scenen. Samtidigt som hon bjuder in oss i en oerhörd närhet och sårbarhet i Dian fossey så säkrar hon upp stämningen och låter oss dansa, fastän hjärtat brister!

Visa alla artiklar av Emma Habbe (47 st)

2017

2016