Pugh Rogefeldt, Putte i Parken, Karlstad, 2013-07-05

Äntligen ska jag få se härligt sköna Pugh i hans rätta element; på scenen! Det är bra från allra första stund, jag gillar det proggiga, gubbrockiga. Första låten ut är Grävmaskinen, där han sjunger om grävmaskinen Marion 7400, bara där förstår ni hur bra det här är! Eller kanske inte, men för mig känns det som Pugh på pricken, rolig och uppfinningsrik. Jag placerar mig långt fram, inte för att det är glest med publik, mest för att jag vill se det här på nära håll.

Tre kunniga, erfarna musiker kan skapa magi. De här tre äldre herrarna har kul tillsammans, det är tydligt när de gnabbas lite och skrattar till åt något skämt. Beteendet bidrar till en mycket god, inbjudande stämning. Pugh pratar om hur deras resa hit från Gotland var, och förkunnar tidigt att det bara kommer bli hans egna låtar som spelas, jag antar att han då inte vill framföra något Grymlings-material. Synd, för jag gillar Mitt bästa för dig, även om jag tycker att Pugh är bra, om inte bättre, på egen hand.
I början är publiken lite seg, men Pugh charmar oss allihop till att dansa och klappa i takt, och när fler och fler kommer till Stage of Joy så blir det bättre drag. Dinga linga Lena är den första låten vi sjunger med i, och ett gäng killar skapar en liten ”kram-pit”, en vänligare version av en mosh-pit.

Jag vill slänga alla möjliga positiva adjektiv på dem, men kan väl nöja mig med att belysa deras självklara plats på scenen och kvalitén på allt de spelar. Plus att Pugh sjunger så himla bra, raspigt och rockigt, plus att de hittar många stunder att improvisera fram musik på, plus att Pugh framför Små lätta moln på en 12-strängad gitarr, plus att deras nya låtar Spårljus och Först in, sist ut håller hög standard. Ja ni förstår att jag kan hålla på och plussa ett tag till.

Det enda som gör mig, och många andra, besviken är att han inte spelar Här kommer natten. Istället är sista låtarna de ösiga Hog Farm och Bolla och Rulla, och det är ju inte fy skam. Jag är mer än nöjd med Pugh och hans gäng, det är äkta och de framför allt med lätthet, som om de var födda för att underhålla på en scen. Vilket Pugh i 45 år bevisat att han är.

2017

2016

2015