Lune, Putte i Parken, Karlstad, 2013-07-05

På scen står ett podium, klätt i turkosa tyger. Två personer sitter på knä och spelar lite psykadelisk musik med en uns elektro i. Jag får starka Björk-vibbar av det jag hör, främst av sången, men också av känslan att det är ”konstigt”. Bristen på frontljus på dem gör det väldigt mörkt på scenen. Det verkar som att personen bredvid Lune sköter sådant, han tar upp lite lampor och lyser på henne emellanåt.

När jag lyssnat på Lune innan tyckte jag om det och tänkte att det här skulle bli en häftig musikupplevelse. Hon sjunger väldigt vackert och har en mjuk röst som flyter ihop bra med musiken. Mystiken och det lite buddistiska (?) temat är genomgående. Efter några låtar som är uppspelade från datorn, tar de fram en bas och en akustisk gitarr och spelar en fin version av All Saints Never ever. Trodde jag. Det är bara några textrader som citeras, sen är det tillbaks till datorljudet.

Jag undrar lite var jag hamnat, jag hade rätt i att det är en upplevelse, men jag tar bort ordet musik framför. Personen bredvid Lune håller upp olika saker när han inte spelar på basen, det är bland annat en skylt med siffran 10 på, en flagga jag inte känner igen, ficklampor och en lång håv med glittersand som sprids ut i publiken. I en låt tar han upp ett guld-skynke och fladdrar med det bakom henne och jag kan bara tänka att tyget är för tungt, de borde haft ett mer skirt tyg om det var meningen att det skulle sväva. Lager av kläder tas då och då av, och till slut står hon i någon slags baddräkt eller body.
Jag förstår inte mycket av det här, kanske beror det på en för stor scen som är utomhus? Mycket troligt skulle det göra sig bättre på en mindre scen inomhus där effekterna kan komma fram bättre. Här går mycket av det basisten/tygfladdraren/rökmaskinisten gör åt intet, saker som säkert kan vara häftiga.

Det är många i publiken som går innan det är slut, i de sista låtarna är det mest de på första raderna som är uppspelta. De dansar när Leave the world behind spelas och det sista jag ser innan jag går är att Lunes mångsysslarassistent har klätt sig till en indian och pendlar med armarna bakom henne.
Jag skulle kunna skriva mycket om det jag varit med om, men det slutgiltiga är att jag minns mycket mer av det som hände runt omkring än musiken. Inte vet jag om det är bra eller dåligt.

2017

2016