Håkan Hellström, Putte i Parken, Karlstad, 2013-07-05

Ett rött skynke hänger framför hela scenen, vilket skapar en spänning över hur starten ska genomföras. Mina tankar seglar till Kent, på den turnén när de hade ett liknande skynke, fast tunnare, med starkt bakljus på, så vi fick se dem som siluetter när de gick på.
Förväntningarna darrar i luften. Skynket är effektfullt och pampigt, och när sista tonen från The Sounds, som spelat intill, ebbar ut börjar publiken redan ropa på idolen. Håkan Hellström verkar alltid vara efterlängtad, oavsett när han var ute på vägarna senast så är det för länge sedan.

Gitarrspel hörs bakom skynket som kort efter öppnas i mitten och vi förflyttas till en svartvit stad med gatulampor och vägskyltar med pilar till ”Dåliga gatan” och ”Gullbergs kaj”. Bandet är utspritt över hela scenen och spelar introt till första låten. På ett mickstativ hänger en hatt redo för att hamna på sin ägares mörka lockar. Jublet blir öronbedövande när Håkan Hellström kommer in och förkunnar att han aldrig kommer dö, nej, genom att sjunga den senaste hiten Det kommer aldrig vara över för mig. De går direkt efter det in på Ramlar och standarden är högt satt, vilken start! Jag förstår på en gång att jag har en fantastisk stund framför mig.
Scennärvaro har aldrig varit något problem för honom, inte heller nu. Alla sidor och kanter av scenen får besök av honom när han tumlar runt och ser till att alla i publiken får en bra chans att se honom. Det är inte många stunder han står stilla, som en busig vildbase hanterar han hatten och micken som leksaker, snurrar och kastar dem, dansar fram till bandmedlemmar och ger dem kramar eller sjunger tillsammans med dem.

Han berättar om nästa låt, Du kan gå din egen väg, att han skrev den till en kompis som behövde peppas så han skulle våga berätta vad han kände en äldre kvinna han var förälskad i.
Lyktorna tänds och nästa magiska stund är när bandet backar, några sätter sig ner på trumpodiet och Hellström är ensam med en pianist för att framföra mästerverket Nu kan du få mig så lätt. I andra versen låter han publiken ta över sången, det hörs minst lika bra som när han sjunger och han sätter sig ner och påvisar hur han ryser av att höra det.
Det finns ingen låt som saknar allsång, han skulle kunna stå och njuta av den enade massan som sjunger alla hans låtar. Är han efter alla dessa år fortfarande överväldigad av det? Ja, jag tror faktiskt att den känslan inte går över så lätt.

Tack vare de många olika instrumenten som är på plats kan de skapa bra variation. Saxofon, gurka, congas, fiol är bara några av verktygen de har utöver de vanliga för att bygga musik. Bandet är suveräna och alla har en bra kontakt med varandra, det är fint att se hur alla har roligt när de sjunger och spelar tillsammans.

Ridån dras för efter en alldeles för kort timme. Men det bådar gott för att vi får många extranummer. När den dras upp igen har backdropen förvandlats till en stjärnhimmel och en trumpet med sordin för att skapa ett dämpat ljud spelar en vacker melodi tillsammans med en gitarr. Vi får höra Valborg från senaste skivan, och efter det hottas tempot upp med Känn ingen sorg för mig Göteborg, som skapar underbar dansfest runt omkring mig.
Inför sista låten berättar han om en kille som skrev brev till honom om att han också skriver låtar och vill stå på scener. När det också stod att killen hamnat i trubbel för att han gillade Håkan, ber han om ursäkt till alla han förstört för med ett litet skratt. Publiken protesterar vilt men ändrar sinnesstämning när Du är snart där kör igång. Jag gillar att han avslutar med en lugn låt, det gör att jag går därifrån med en bra hopknuten säck. När konserter avslutas med storslagna explosioner kan jag få en känsla av tomhet efteråt för att man var så uppe i varv och sen inte fick lugna ner sig.

Det är så mycket att skriva om, jag vill ge er bilder av hur han dirigerar publiken som kan varje litet åh åh i 2 steg från Paradise, och paradaram i Man måste dö några gånger innan man kan leva. Hur han böjer sig över scenkanten så långt han kan och ger oss Shelly. Jag önskar ni kunde höra hans filosofiska prat om att även om han skulle få sitta naken med kungen i en luftballong och dricka champagne, så skulle det ändå inte slå känslan av när man fångade fjärilar i håvar som barn. Eller när han hukar sig ner och förklarar för oss att livet börjar om varje sekund och att minnen skapas hela tiden.
Självklart saknar jag personliga favoriter som till exempel Gårdakvarnar och skit, Magiskt med tragiskt, Aprilhimlen, Det är så jag säger det och Rockenroll, Blåa ögon – igen. Men jag förstår också att meningen med en turné är att spela spåren från den senaste skivan, och att alla har olika personliga önskespellistor, det gör det svårt, nästintill omöjligt, att skapa den perfekta setlisten för alla.

Håkan Hellström, detta fenomen som gett oss magi i över ett decennium. Hur långt kan han ta det, hur kan han alltid ha mer att ge oss? Inte en dålig skiva, inte någonsin har han gjort oss besvikna. Han påverkar oss som var 18 år, 18 år för tio år sedan lika mycket som de som är 18 år nu. Hur kommer det sig att han skaffar samma sorts publik då som nu? Om vi tittar längst fram vid scenen kan vi fortfarande se de unga tjejerna med hattar och sjömanskostymer som gråter och sjunger med i textrader som påverkat dem. Jag undrar om några av de gamla klassikerna från de första skivorna inte är lika starka för nutidens fans som för mig när de kom, att de fått gjort plats för nya. Troligen är det inte så. Om han skulle köra en Bruce Springsteen igen, som han gjort med 2 steg från Paradise, och spela hela första skivan Känn ingen sorg för mig Göteborgs låtar på rad, tror jag att varje låt skulle framkalla tårar på kinderna och stjärnor på himlarna.

Känslan som hänger kvar i mig är förundran och vördnad. Det var länge sen en konsert påverkade mig såhär och jag går därifrån i ett Håkan state of mind med en imaginär kyss att bygga en dröm på.

2017

2016