Roskilde Festival 2013

The Bots, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-07

the bots promo

Mina ögon spärrades upp och mina öron spetsades när jag såg klippet om The Bots på Roskildes bandrelease. Vad är det här? Jag måste höra mer! Musiken är inte speciellt nyskapande, men de har helt enkelt bara det där speciella som man inte kan sätta fingret på. Trummor och gitarr. Enkla låtar. Men ändå på något sätt så fruktansvärt bra.

Airbourne, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-07

airbourne promo

Det är helt omöjligt att inte dra paralleller mellan australienska Airbourne och Australiens nationalhjältar AC/DC. Man skulle nästan kunna kalla det för rent och skärt plagiat. När man lyssnar på Airbourne och tänker att "det där riffet har jag hört innan", då är det helt säkert från en AC/DC-låt.

FIDLAR, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-07

FIDLAR, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-07. Foto: Magnus Herngren.Lite spontant bestämmer jag mig för att gå och se punkbandet FIDLAR, som jag bara hört någon enstaka låt av. FIDLAR står för "Fuck it dog, life's a risk" som är ett uttryck som ofta ansvänds av skejtare innan man är på väg att göra något "galet". Och här kommer jag och ändrar mina planer om vad jag ska bevaka. Whohoo! "Living on the edge" alltså.

Wintergatan, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-07

Wintergatan, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-07. Foto: Camilla Svedén.

Jag är en trogen lyssnare av Detektivbyrån så det känns helt naturligt att nu börja följa Martin Molins nya projekt Wintergatan. Det som jag tycker är lite spännande med Wintergatan är att vi får lite extra av allt. Vi får fortfarande plinkade xylofoner och dragspel, men också tyngre trummor och dansvänliga elektroniska rytmer. Som en sagostund för vuxna.

Sigur Rós, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06

sigur ros promo

Medan Metallica slamrar på som mest och skickar iväg pyroteknik som låter som bomber, springer jag allt vad jag kan från Presscenter till Arena för att hinna till Sigur Rós spelning. Jag har aldrig haft så skyhöga förväntningar på någon spelning någonsin tidigare som den här. Jag har inte ens brytt mig om att försöka dra ner på mina förväntningar. Jag bara vet att det här kommer bli precis så vackert som jag hoppats på.

Kvelertak, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06

Kvelertak, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06. Foto: Camilla Svedén.

Jag finner mig själv återigen stående i ett hav av svettiga, skäggiga norrmän. Den här gången är det Kvelertak som står på scenen. Det är andra gången nu som Kvelertak spelar på Roskilde Festival. Senast var 2009 då de lockade 3000 personer till att komma och se dem trots att de fortfarande inte ens hade släppt sin första skiva. Nu med två album bakom sig är uppslutningen ikväll nästan lika imponerande framför Arena, den näst största scenen på Roskilde.

Nils Bech, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06

Nils Bech, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06. Foto: Camilla Svedén.

Norska Nils Bech glider över gränserna mellan teater, konst och popmusik. Bara musiken i sig är udda och konstig, men helt klart fantasieggande i sin blandning mellan elektronisk pop och avantgarde. Hjärtslitande texter sjungs med en tydlig norsk brytning och i typisk Crooner-stil. Jag har aldrig tidigare varken hört eller sett något liknande.

Matthew E. White, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06

Matthew E. White, Roskilde Festival, Roskilde, 2013-07-06. Foto: Magnus Herngren.Amerikanska Matthew E. White gör 70-talsdoftande, soulinspirerard, soft rock. Perfekt att lyssna på en sommardag som denna. Tänk er att lägga er i gräset och låta era barfota fötter gräva sig in mellan grässtråna medan ni låter er inspireras av denna hipstergospel som White och hans band levererar.