The Hives, Siesta!, Hässleholm, 2010-05-28

Ikväll har Håkan Hellström fått sig en konkurrent vad gäller scenkläder. I svartvita sjömanskostymer seglar The Hives in likt ett yrväder en aprilmorgon. Det är så pass effektfullt att jag anser att The Hives borde föräras med en rockopera. Nu. Det är ingen tvekan om vilka som är kvällens kungar. De är precis lika kaxiga som alltid och vi, deras hov, kan inget annat än att knäböja inför denna absoluta makt.

Det som utspelar sig framför våra ögon är ett rent rockinferno med en intensitet och glöd att man önskade att man dog på fläcken för att hamna i helvetet. Rättelse: i The Hives version av Helvetet. Ett ställe som är lika kaxigt som Hate To Say I Told You So och lika rakt på sak som Tick Tick Boom. Ett helvete som består av män i svartvita kostymer och distade gitarrer.

Det var en hitkavalkad som skvallrade om att kvällens framträdande inte gick på rutin utan mest på skoj. Ja, de tog nog kanske inte Hässleholmspubliken på lika stort allvar som den amerikanska motsvarigheten. Frontmannen Howlin’ Pelle Almqvist påpekade just detta faktum – att det var länge sedan de spelade på svensk mark. Vad sägs som låtar som Main Offender, Walk Idiot Walk, Die, Allright och kvällens absolut starkaste kort a.k.a. I-D-I-O-T?

Att de dessutom spelade två nya låtar för allra första gången någonsin för en livepublik skvallrar också om hur kul The Hives hade det däruppe på scen. Ytterligare ett tecken på detta var att konserten inte ville ta slut. De ville inte sluta spela. De ville göra en Jimi Hendrix och spela tills någon drog ur sladden. Det hände nästan. Men bara nästan. Festivalens hittills bästa band och självutnämnda faraoner heter The Hives.

2011

2010

Fler bevakningar...  (totalt 3st)