Bob Hund, Siesta!, Hässleholm, 2010-05-28

Hur gör man för att uppvigla en folkmassa? Man ber Thomas Öberg hålla låda mellan låtarna. Bob Hund är ett band som verkligen kan trolla bort bandet och trolla fram publiken. Mellan låtarna Ska du hänga med? Nä!! och Tinnitus i hjärtat så transformerar de oss till bob hundar. Det är genom att få alla oss att anmäla Hässleholms Kommun för hets mot popgrupp som det verkligen sätter fart.

Skånes finest har återvänt till deras rätta element. Det är i Skåne som bob hund verkligen får leva ut allt som de burit inom sig. Pågarna hoppar, studsar, skäller och ylar mot en värld som inte förstår dem. På fyrtio minuter tar de oss med på en resa genom deras karriär. Bli aldrig som oss, bli värre! varvas med klassiker som Ett fall och en lösning och Tralala, lilla molntuss.

Men det som slår mig är till skillnad från förra årets spelning på samma festival och samma scen så är publiken mer engagerad den här gången. Det tog ett år att lära den nya publiken vad det tog flera år att lära mediasverige. När tonerna till Istället för musik: Förvirring inleds så blir det ett fullständigt kaos bland människorna. Det är mer eller mindre ett gatlopp mot den stora scenen. Thomas Öberg ställer sig plikttroget precis framför massan och det är inte långt ifrån den uppslukar honom totalt.

Det är så det ska vara på en konsert med ett utav Sveriges bästa liveband. Ett kaos som transformeras till pur kärlek. Kärlek till rocken, kärleken till medmänniskan och kärleken till Thomas Öbergs fantastiska förmåga att skriva poesi istället för låttexter. Jag är både glad och nöjd att publiken har lärt sig älska ett band som är värt att älska.

2011

2010

Fler bevakningar...  (totalt 2st)