Johnossi, Siesta!, Hässleholm, 2010-05-27

Dagens stora scenframträdande och publikuppvaktare var utan tvekan Johnossi. De var den perfekta stormen denna soliga kväll. De slog ned på publiken likt en tsunami av världsklass. Efter en utsåld europaturné borde man vara förberedd på vad som komma skall – en rockkavalkad av rang. Men icke. Det är en chock utan dess like. Att två människor, Johan Engelbert och Oskar ”Ossi” Bonde, kan åstakomma lika mycket distat och tungt ljud som en fullblodig rockorkester kan är lika förvånande varje gång. Första gången jag såg dem var på Hultsfredsfestivalen 2006 och då var de långt ifrån lika samspelta som ikväll.

Minuterna innan festivalen stod jag i ett öltält och väntade. Jag hade förmånen att se konsertområdet uppifrån och iakttog den stora strömmen människor som bokstavligen sprang ikapp för att hinna så långt fram som möjligt. Johnossi har på fyra år fått den typen av hängivna fans som tävlar för att komma först. När jag minuter senare står mitt ibland dem (ja, jag sprang också) så kan jag inte undgå att höra småkonversationer som verkligen bevisar deras hängivenhet.

Två män i fyrtioårsåldern stod och pratade om hur tråkigt det var att gå ut med ungen, särskilt när det regnade ute. Då tipsar den ene att den andre ska sätta på What’s The Point för den är så full av energi (och ja, kära läsare, den spelades i bakgrunden samtidigt som samtalet fortgick). Tidigare hade en kille kommit fram till mig och frågat huruvida jag ansåg att Johnossi spelade playback eller inte. Johns akustiska gitarr lät som en elgitarr under låten 18 Karat Gold. Efter en liten vink mot att den var stålsträngad och kopplad till en digital förstärkare så kom han själv fram till att så icke var fallet.

Det är som sagt sådana människor som Johnossi har lyckats dra till sig – det genuint nördiga fanet som inte riktigt våga erkänna att personen i fråga tycker att Johnossi är världens bästa band. Ungefär som Jantelagens egna rockband. Men Johns försnack till kvällens starkaste låt, Roscoe, spräckte den illusionen. Engelbert sa helt sonika: ”Den person som motsätter sig det kreativa tänkandet är fienden.”

2011

2010