Pascal, Siesta!, Hässleholm, 2010-05-27

Det gjordes en b-film vid namn Rockskolan med Jack Black i huvudrollen. Nu kommer jag inte direkt ihåg vad den handlade om. Något i stil med att ett par ungdomar kommer till en skola för att lära sig rock’n’roll eller så är det läraren som lär dem spela. Hur det var med plotten till filmen är irrelevant. Ty det finns ett band därute som fungerar som en vandrande rockskola. Pascal heter dem och de är här för att upplysa Siestafestivalens unga publik om melankoli, kärlek och rock.

De står där uppe på scen – den avdankade musikläraren, hemkunskapslärarinnan och den timida vikarien – och blickar ut över dagens elever. Inget mellansnack, inga läxor, inga prov bara ren och skär kunskapsförmedling. Vad Manuela De Gouveia, Isak Sundström och Mimmi Skog egentligen gör däruppe tillsammans är oklart. Men vad som är tydligare än den klaraste kristall är deras sätt att förmedla känslan av upplysning. Rockskolans fakultet har tagit oss ut på utflykt och undervisar i ensamhetens toner.

Själva konserten avklarades på mindre än fyrtio minuter. Det var allt som krävdes. De byggde upp stämningen i låten Stort och vackert och klättrade vidare på människans känslospektra. Älska mig/Skjut mig är och förblir en utav Pascals bästa låtar. Låtens ärliga framtoning ger rysningar genom kroppen. Att de avslutas med Min enda vän är enormt talande. De vet om att knappt någon känner till dem, de vet att de kommer att dö ensamma och de trivs med det. Konserten var inte en utav deras bästa. En plats i solen är ingen plats för Pascal. De kräver mörker.

Esau Alcona

2011

2010