Sofia Jannok, Stockholm Folk Festival, Stockholm, 2014-08-07

Sofia Jannok är stark på scenen. Med sitt norrländska lugn står hon säkert och tryggt och framför sina låtar. Med en vacker sångröst trollbinder hon lätt den stora publiken när hon framför sin speciella blandning av jojk, visa och pop. Hon sjunger mest på nordsamiska, vilket för mig skapar lite bekymmer när jag inte riktigt vet vad hon sjunger om. Dock har hon en förmåga att ändå förmedla en känsla med hjälp av sin röst, jag kan alltid ana vad bakgrunden till låten är. Hon blandar lätt starka och mjuka toner och hennes röst svävar över musiken.

Mellan låtarna är hon magnifikt duktig på att prata med oss. Det blir som en extra låt att lyssna på hennes melodiska röst och poetiska ord. Vid ett tillfälle läser hon en dikt om arv och att vara den man är oavsett ursprung och det blir som en fantastisk poetry slam som frambringar stora applåder och gåshud på mina armar. Inför de flesta låtarna berättar hon målande om dem, och det är lätt att dras med och föreställa sig en norrländsk skog.
Innan sista låten berättar hon att det för 50 år sedan var förbjudet att jojka på allmän plats, men nu står hon här och får betalt för det. Det är alltid lika fascinerande med sådan utveckling och Jannok är en föredömlig representant för det samiska folket med sin styrka och självsäkerhet. Hon ingår i ett projekt som heter fem folk festival, där målet är att öka kunskapen om fem nationella minoriteter; romer, judar, tornedalingar, sverigefinnar och samer. Jannok gör ett strålande jobb och i sista låten sprids det ut rök över hela scenen som tillsammans med hennes låt skapar illusionen av dimhöljda ängar med en vacker sjungande kvinna i mitten.

2017

2016

2015