Arja Saijonmaa, Stockholm Folk Festival, Stockholm, 2014-08-07

Innan Arja Saijonmaa ens blivit presenterad av konferencieren så ropar publiken på henne. Det är ingen tvekan om att hon är en populär dam. Det verkar inte finnas någon som ogillar Arja Saijonmaa, i alla fall inte här. Hon nästan svävar in på scen med en magnifik ljus klänning på sig, och en röd ros i handen, högst troligen extremt redo för show. För är det någonting hon kan så är det att showa på scenen.

Första låten går hand i hand med den röda rosen; en äkta finsk tango som passar perfekt till Saijonmaas mörka, fylliga röst. Hon blandar finska och svenska, vilket är uppskattat av publiken. Hon pratar även lite finska då och då i mellansnacket och det verkar vara många finländare där som jublar och svarar på något jag antar är en fråga från Saijonmaa. Hon pratar mycket om att hylla olika nationaliteter, och som Sofia Jannok är också Saijonmaa med i Fem folk festival, som jobbar på att öka kunskapen om nationella minoriteter, där hon representerar finlandssvenskar.

Saijonmaa är magnifik på att prata med publiken mellan låtarna, med hennes erfarenhet och känsla för en publik kan hon charma alla. Karisman och närvaron är fulländad. Framför scenen dansas det till en sambalåt, och dansen håller i sig hela konserten. De blandar låtar från nya skivan med gamla klassiker som Sov på min arm och Skynda att älska. Mot slutet ska hon såklart köra Högt över havet, och gör den i en briljant tangoversion som är bättre än originalet. Sist kör hon Jag vill tacka livet, även där en omgjord version i chilensk stil. Jublet vill inte ta slut och när Arja Saijonmaa tackar för sig står det klart att hon är kvällens drottning.

2017

2016

2015