STHLM Jazz torsdagen 2008-07-17

Jag var på Stockholm Jazz torsdagen 17/7 och fotograferade. Först ut var Christan Kjellvander.

Jag har tidigare sagt att när jag hör Christians musik fylls jag av förväntan. Detta från 2006 då han var förband åt Lars Winnerbäck som är en av mina husgudar. Så var det även denna gång. Christan var först ut på stora scenen för dagen. Ett ösregn hade precis avtagit och jag förvånades över hur många det var som trotsat regnet och tagit sig dit. Han förtjänar verkligen varenda person som var där och många till.
Christian har hittat sin grej och han är så otroligt bra på det han gör. Hans röst är helt underbar och låtarna är omväxlande vackra och lite tuffare. Han har ett väldigt skönt sound som är lite lagom jordigt och smutsigt. (På ett bra sätt.)

Efter Christian var det Marit Bergmans tur att kliva på scenen. Denna gången med henne bakom en flygel och Stockholm Strings stod för kompandet. En ovanligt lugn spelning för att vara energibomben Marit, men å så stämningsfullt och vackert. Marit och en strängorkester var inte alls en dum idé visade det sig och jag tror att hon kommer att samarbeta mer med dem i framtiden. Marits vackra röst kommer fram på ett mer avskalat sätt i den här kombinationen och hon växlade mellan lugna vackra sånger men även några med mer fart i.
Det kändes nästan som att vi satt hemma hos Marit och hon provspelade låtarna för oss, eftersom det blev så avskalat och naket. På tal om naket passade hon på att strippa för att bjuda på en mer intim stämning. Det var skorna som åkte av.

The Soundtrack of Our Lives spelade som nästa band på stora scenen och jag var väldigt nyfiken då jag inte hört dem live. Ett charmigt band med en karismatisk frontfigur blir mitt omdöme. Men det förvånar väl ingen som sett dem tidigare? De är väldigt tajta och kan sin sak. Musiken är härlig och medryckande. En stor publik hade samlats och jag tror inte någon var missnöjd efter spelningen.

Sist ut för kvällen var Looptroop rockers med sin härligt gungiga musik. I vanliga fall är det inte direkt den sortens musik jag gillar, men de förmedlar så mycket musik och känsla att kroppen vill gunga av sig själv.
Det var härligt drag och en grym avslutning på en trevlig men något regning dag.

Bilder finns i galleriet.

Visa alla artiklar av Teresa Hedström (327 st)