Sthlm Music & Arts 2014

Neil Young & Crazy horse, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-03

Publiken är på helspänn, jublar åt roddare och gitarrtekniker och varje gång en bakgrundslåt tar slut. Det märks att Neil Young är efterlängtad. Efter förra årets inställda konsert på Way out West på grund av en bruten hand så är det nog många här som vill se honom briljera.

Goat, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-03

Så, enligt någon slags legend härstammar Goat från en ex-voodoo-by i Norrbotten, och vem är jag att tvivla? På scen har vi bland annat en basist i burka och birkenstock, en gitarrist i guldmask, en djembespelare som liknar Davy Jones från Pirates of the Caribbean och två maskerade frontfigurer utstyrslade i en mix av new age- och afrikanskliknande kläder med lite gulddetaljer. De sistnämnda är fulla av energi och sjunger unisont olika textrader jag inte kan utröna medan de dansar ritualiskt. Lite av varje helt enkelt.

Seun Kuti & Egypt 80, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-03

Hettan är gassande när Egypt 80 tar plats på scenen. En efter en kommer de in och tar plats vid trummor, blåsintrument, gitarrer, woodblock och allt ni kan tänka er. Sist kommer Sean Kuti in och drar igång festen med ett häftigt saxofonspel. Det är svängigt från första stund och två färgglatt utsmyckade kvinnor förhöjer känslan när de dansar och körar bredvid honom.

Linnea Olsson, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-03

Linnea Olsson är, så att säga, ett enmansband. Med hennes cello spelar hon in melodislingor som hon sen loopar och lägger in nya melodier på och bygger upp till fantastiska låtar. Jag föll pladask för henne när jag lyssnade på första skivan Ah! och tar varje chans jag kan få att höra låtarna live. Dagens estrad, Skeppsholmskyrkan är en perfekt scen för Olsson, stillheten och akustiken ger hennes röst och cellons toner exemplarisk chans att växa och sväva ut.

Peter LeMarc, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-02

Det har gått sju år sedan Peter LeMarc sålde slut sin comeback som scenartist på sex minuter. Den gången visade både artist och publik att det där med livemusik kan vara något mer än handklapp, lyckliga ögon och allsång. Den kan i sina bästa stunder förvandlas till en smått religiös sammankomst där nuet och framtiden upphör för ett tag. Alla tycktes då ha längtat efter detta och vi var många som hoppades att trollhättesonen därmed övervunnit sin ökända scenskräck. Kanske skulle han nu vara definitivt tillbaka på de scener vi så förtvivlat gärna vill ha honom.

Men det blev inte så.

Anders Wendin, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-02

Anders Wendin släppte namnet Moneybrother och hittade till den musiken han alltid borde ha skapat. Inget fel på det som varit, men det går bra att påstå att Wendin nu har hittat in på en för honom väl passande väg. Det känns lite mer uppsluppet, härligt, glatt. Rockigheten har övergått lite till någon slags storbandspop med trallvänliga låtar.

Jenny Wilson, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-02

Här har vi ännu en tuff brud som gör sin egen grej. Elektromusik med det lilla extra. Det blandas in orientaliska rytmer, syntsound och hon växlar sång med rytmiskt prat. De är bara tre på scenen, men lyckas ändå få fram en stor ljudbild med många detaljer som lyfter musiken. Det är svårt att stå stilla till rytmerna i låtarna, variationen på dem i de olika låtarna är också diger. Trummisen fångar min uppmärksamhet med sin talang att använda många olika slagverk, ofta samtidigt.

Beth Orton, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-02

Det jag lärde mig när jag läste på om Beth Orton innan konserten var att hon spelade elektrofolk, något som låter mycket spännande i mina öron, jag som faller för ovanliga musikstilar. Jag föreställde mig coola beats blandat med folkmusikmelodier. Men när Orton tar plats på scen så är det ensam, och bara med en gitarr. Med sorgsen röst sjunger hon molltoner till gitarrplockande. Det är vackert, men spelar hon samma låt hela tiden?