Jill Johnson, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-01

Jill Johnson, Stockholm Music And Arts, Stockholm, 2014-08-01_3

Få har väl kunnat undgå Jill Johnsons populära tv-program Jills Veranda, där hon bjöd över svenskar till Nashville och pratade om livet och countrymusiken. Ikväll har hon med sig några av gästerna på scen och direkt när de första tonerna ljuder så känner jag en välbehagskänsla sprida sig genom hela kroppen. Det är så bra kvalité, så bra ljud, så bra allt helt enkelt.

Jill Johnson kommer in med ett brett leende i en vit glittrande klänning med de för countryn karaktäristiska fransarna längs ärmarna. Hennes röst tar mig, som alltid, med storm direkt. Det är få svenska artister som slår henne när det gäller röstkvalité. Hela bandet påvisar en stor kunskap om musik, sådant som jag direkt faller för.

Gästerna är alla på bra humör och det är häftigt att se hur personer som en aldrig annars förknippat med den här genren kan göra det så bra. Kakan Hermansson imponerar på mig, hon är ingen jag trodde kunde sjunga, men det kan hon och hennes röst passar bra ihop med Johnsons. De spelar Dixie Chicks Not ready to make nice och det är en bra låt för Hermansson, hon kommer bra in i soundet och lever sig in i låten. Marit Bergman var också en av gästerna i Nashville och där blev hon polare med Johnsons vän Pam Rose. De framför en egen låt som är magisk. Bara gitarrer och deras fina röster. Magnus Carlson får också till två väldigt fina duetter med Johnson, och när en till mikrofon ställs fram mellan dem så går det nästan att ta på förväntan i luften, för då är det ju dags för lyckosagans frontman; Doug Seegers. Låten Going down to the river osar countryblues och Seegers röst får alla att känna någonting.

Det avslutas med a capellasång från Johnson och bandet längst fram på scen och det är ett fint avslut på en fantastiskt bra konsert.

2017

2016