Jenny Wilson, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2014-08-02

Här har vi ännu en tuff brud som gör sin egen grej. Elektromusik med det lilla extra. Det blandas in orientaliska rytmer, syntsound och hon växlar sång med rytmiskt prat. De är bara tre på scenen, men lyckas ändå få fram en stor ljudbild med många detaljer som lyfter musiken. Det är svårt att stå stilla till rytmerna i låtarna, variationen på dem i de olika låtarna är också diger. Trummisen fångar min uppmärksamhet med sin talang att använda många olika slagverk, ofta samtidigt.

Wilson är klädd i svart, med orden ”the future is now” i vitt på ryggen. Hon har stark närvaro och attityd och adresserar ofta publiken med saker som ”är ni med Stockholm?” och ”kan ni ha händerna i luften?”. De svarar med rop och händer i luften, men när hon vänder ryggen till går de tillbaks till att stå och digga med. På scen har de mycket energi och inlevelse, men jag kan inte känna ett genomgående driv i musiken som matchar dem, inte heller smittar det av sig på publiken nämnvärt. Wilsons röst är lite gäll och tam i förhållande till tyngden i låtarna, jag hade önskat mer tryck och power.

Jag kan tänka mig att det behövs till en lite mindre scen eller i alla fall en under tak där det blir mer intimt, så vi kan komma närmare henne, närmare musiken, närmare känslan. Nu går en liten del av det som är bra med Jenny Wilson förlorad för mig, då när en dras in i hennes intensitet och närvaro. Mot slutet av konserten ökar intensiteten och slutspurten blir en snabb uppåtkurva av dans, rytmer och jubel som inte vill ta slut när sista låten ebbar ut.

2017

2016

2015