Vasas flora & fauna, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2016-07-30

vasas flora och fauna HIAR 130

Stockholm Music and Arts Pressfoto: Hilda Arneback

Vasas flora & fauna kommer in på scenen och precis som Mattias Björkas skämtar om så känns den stora scenan först aningens överdimensionerad. Men de tar sin plats och inleder med Prisma

Allt låter harmoniskt och ser liksom propert ut men med en slående brutalitet mitt i allt.

Ms. Lauryn Hill, Stockholm Music & Arts, Stockholm, 2016-07-29

Det brukar sägas att det krävs en hel by för att uppfostra ett barn. Med modifikation så har en hel by av kvinnor ansvarat för att uppfostra generationer genom årtionden. Mödrar, systrar och mormödrar fick (och får än idag) sällskap av Aretha Franklin, Etta James och Beyoncé för att forma och vägleda unga människor i allt från glädje och djup sorg. Kvinnor som har hjälpt till att berätta om erfarenheter som har lämnat spår och inspirerat nya talanger runt om i världen. Till denna skara av kvinnor i denna by tillhör en viss fröken Lauryn Hill.

AK von Malmborg är DÖD, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2015-08-02

Den allra allra sista spelningen, 21.15 kliver de på scenen med det allra sista bandet. Och det bästa säger hon.

AK von Malmborg står redan på scenen när vi kommer in. Vi är många som stått och trängts länge för att få komma in i Teater Galeasen på Stockholm Music and Arts. Jag undrar om det är regnet som forsat ner under Van Morrisons konsert eller AK och Döden som får alla dessa människor att stå här och andas den knappa luften. Förstår ganska fort när jag väl är inne att det såklart är AK von Malmborg det handlar om. Folk tränger sig in, vi är många som vill få plats och jag hamnar allra längst fram precis framför von Malmborg som står på den lätt upphöjda scenen.

Vahák, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2015-08-02

Våld. Våld som den gemensamma nämnaren för kolonialism och homofobi. så står det i programbladet. Det handlar om identiteter och möten. Det känns oklart vad det är jag precis har upplevt, någon typ av ljud- föreställning i alla fall med regi av Nasim Aghili, rumslig gestaltning av Björn Karlsson och musik av Karin Dreijer som drev de fantastiska bandet The Knife.

Jag går in och sätter mig på en rosa kudde i ett stort rosa fluffigt tält. En skyddad atmosfär som kommer fyllas totalt av, ja allt och ingenting. Jag ska göra ett försök att förklara här.

Love Antell, Stockholm Music & Arts, 2015-08-02_1

Denna andra dag av festivalen hade jag lite svårt att välja vad jag skulle se, men ett självklart val fanns det i alla fall. Den gamla Florens Valentine- sångaren Love Antell. Jag har en stark dragning till poppig musik på Svenska. Det är oftast precis så jag vill ha det för att känna att det är riktigt bra. Gärna svenskt, melankoliskt, rått med mycket liv som tangerar allvaret.

Tyvärr är det inte riktigt så det känns nu när Love Antell går på scenen. I alla fall inte från början när de spelar låten Europa, jag tror jag håller med om vad han sjunger, men jag känner det inte. Sen börjar han prata, om hur han var 18 år, det politiska uppvaknandet, hierarkiska positioneringar. Nu börjar han närma sig. De spelar En av oss kommer dö ung, en så genial text, och nu kommer den där Antell fram som jag ville se, den som känns äkta och har ord som jag verkligen tror på.

Noonie Bao, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2015-08-02

14.10 på söndagen kliver Nonnie Bao på den Stora scenen. Det är en färgsprakande person som strålar och direkt får med sig publiken att klappa i takt till den inledande låten The Game.

Bao spelar sen en ny låt från sin kommande skiva, den är lugn och harmonisk men snuddar nästan vid att kännas tråkig även om det tar sig lite i refrängen, hon får inte riktigt med mig. Men direkt efter kommer en låt som hon gjort tillsammans med bandet Clean Bandit, och jag tycker den är riktigt svängning, den satt helt rätt.

Tori Amos, Stockholm Music and Arts, Stockholm, 2015-08-01

Tori Amos, hon står seden så långt tillbaka jag kan minnas för något så himla stort, något stort i att vara människa. Hon har en musikalisk skicklighet, en känsla som tränger in och har blivit en viktig beståndsdel av den gemenskap jag känt både i min familj och i det feministiska sammanhang jag rörde mig i under gymnasietiden. Så nu är det faktiskt lite svårt, att gå in för den här konserten med så mycket känslor, så mycket förväntningar och historia. Jag är rent av nervös för vad det ska bli av det här, för jag har verkligen väntat, så himla länge. Den här upplevelsen skulle verkligen kunna falla pladask, förväntningarna spricker som när man sticker en nål i ett uppblåst luftslott.

José González, Stockholm Music & Arts, 2015-08-01_10

Många av låtarna han spelar idag är nya för mig, jag är inte alls särskilt inlyssnad på det senaste materialet. Men när jag nu lyssnar till de säkra tonerna, det välklingande och oerhört skickliga gitarrspelet och hans röst då tar rösten tryggt över och vaggar mig till ro, på precis samma sätt som den gjort så många gånger förut. Det är precis sådär välkomnande och bekant att höra honom på Stora scenen här under Stockholm Music and Arts idag, som det varit när jag suttit hemma genom åren och lyssnat på gamla Veneer-plattan.