Sweden Rock 2013

Sweden Rock Festival 2013

Grabbarna och tjejen i Amaranthe överraskar mig faktiskt positivt, de är inge större favorit i vanliga fall men bjöd på en ordentligt underhållande timme. En timme fylld av tungt ös, trots sega mellansnack och lågt tempo mellan låtarna så får dom publiken med sig. Det är riktigt tunggung framför 4 sounds stage, publiken hoppar och man ser många armar i luften, stundtals är det t.o.m. väldigt mäktig allsång.

Paradise Lost, Sweden Rock Festival, Sölvesborg, 2013-06-08

paradise lost, pressbild, sweden rock

Som avslutning på min festivalvecka fick jag återigen välja mellan två akter, det var antingen gothmetal pionjärerna Paradise Lost eller Tobias Sammet´s metalopera Avantasia. Det fick bli det förstnämnda, framförallt för att jag då skulle ha tid att se sista fyrtiofem minuterna av Avantasia. Jag kan gott konstatera att det var ett lyckat val. Paradise Lost bjöd på en grym tillställning trots den manfattiga publiken, som kanske var den minsta under Sweden Rock.

Accept, Sweden Rock Festival, Sölvesborg, 2013-06-08

Accept, pressbild, Sweden Rock

Tyskarna i Accept stod för en ordentlig dos med underhållning medan solen sakta gick ner över Sweden Rock. Med Accept vet man vad man får, oavsett om det är gamla sångaren Udo Dirkschneider eller Mark Tornillo som varit sångare i bandet sen 2009, då Udo meddelade att han ville satsa på sin solokarriär. Det är alltid fullt ös och Tornillos unika stämma ackompanjeras av riktigt duktiga musiker med massor av energi.

Civil War, Sweden Rock Festival, Sölvesborg, 2013-06-08

Civil War, Pressbild, Sweden Rock

Jag var ganska spänd på att se vad Civil War kunde bjuda på, flera av dom har ju onekligen erfarenhet av att leverera bra metal. För er som inte vet vad Civil War är så är det alltså de avhoppade medlemmarna från Sabaton som bildade ett nytt band strax efter uppbrottet.

Rockklassiker All-Stars, Sweden Rock Festvial, Sölvesborg, 2013-06-08

Rockklassikers actionreporter, Heavy, fick i uppdrag att samla några rockmusiker för att köra ett set på Rockklassikerscenen under Sweden Rock. Jag tycker att han lyckades förvånansvärt bra med att samla ihop ett gäng rockikoner, för att recensionen inte bara ska bli ett evigt namedroppande så avslutas den istället med en lista över medverkande artister.

Europe, Sweden Rock Festival, Sölvesborg, 2013-06-07

Jag hade rätt höga förväntningar på Europe i går kväll, det var trettioårsjubileum och man filmade spektaklet inför ett live-dvd släpp och då brukar det vara bra energi. Så jag valde bort stabila liveakten Hypocrisy för att istället kolla hela setet på Upplands Väsbys stolthet men så fel man kan ha. Första timmen var till och med dålig, ett långt sömnpiller utan glöd eller energi. Visst John Norum är en gudabenådad gitarrist, men han ser inte direkt ut att trivas där uppe på scen och man  förväntar sig nästan att han ska lägga sig ner på scenen och somna emellanåt. Någon som däremot trivs är sångaren och frontmannen Joey Tempest, första timmen trivs han alldeles för mycket, det känns inte som att han litar på låtarna utan spelar över.

Doro, Sweden Rock Festival, Sölvesborg, 2013-06-07

Vilken show, vilket ös, Doro levererar en helt makalös show. Hon har en helt fantastisk kontakt med publiken, hennes utstrålning får det gassande solkskenet att blekna en aning och inte en själ framför Sweden Rocks största scen lämnas oberörd.

Treat, Sweden Rock Festival, Sölvesborg, 2013-06-07

Treat press2          Treat, pressbild, Sweden Rock Festival

30-års firande Treat kickade igång sin avskedsturné på Sweden Rock med en riktigt bra konsert. Deras klassiska 80-talshårdrock går verkligen hem hos publiken och det är bra stämning genom nästan hela konserten.  Redan under öppningslåten, Roar, får jag känslan av att det kommer bli en härlig spelning i det gassande solskenet.