Tyresö Metal Festival 2014

Seventribe, Tyresö Metal Festival, Tyresö, 2014-02-08

Pressbild: Seventribe

Med sina karakteristiska rosa scenkläder äntrar kvällens huvudakt scenen, ett snyggt intro och (om jag uppfattade det rätt) slutet på 7 Souls kickar igång kvällens mest spektakulära scenshow. Spelningen är verkligen galen, till bredden fylld med energi och ett band som trots den manfattiga publiken ger järnet.

The Drake Equation, Tyresö Metal Festival, 2014-02-08

Pressbild: The Drake Equation

Kvällen näst sista band, Västeråsbaserade The Drake Equation, var det band efter Seventribe som jag hade mest relation till innan Tyresö Metal Festival. Det är ett band som jag har lyssnat på en del innan, även om deras progressiva metal är lite för poppig och modern för att de ska bli några personliga favoriter. De har bitar i sin musik som jag verkligen gillar och de lyckas plocka med många bitar upp på scen.

2 The Gallows, Tyresö Metal Festival, Tyresö, 2014-02-08

Pressbild: 2 The Gallows Foto: Linda Romlin

2 The Gallows var ett av de band jag hade högst förväntningar på under Tyresö Metal Festival. De spelar en hyfsat välbalanserad thrashig core, som visserligen kan bli lite väl mesig ibland, men oftast är den snygg men ändå hård och med mycket känsla. Något jag tycker de tar med sig fint upp på scenen, de två sångarna (Ken Heikelberg och Stefan Melin Rydfalk) har bra kontakt med publiken. Deras samspel är mycket bra, timingen är snygg och de kompletterar varandra bra.

Captive Sight, Tyresö Metal Festival, Tyresö, 2014-02-08

Tredje bandet i ordning på Tyresö Metal Festival var kvartetten Captive Sight. Deras groove metal går verkligen hem hos mig, influenserna fångas in från alla möjliga hörn av metalscenen utan att tappa fotfästet. Visst finns det en hel del att jobba på för bandet, lite mer pondus och tryck över hela konserten skulle inte skada.

Way To Wander, Tyresö Metal Festival, Tyresö, 2014-02-08

Pressbild: Way To Wander Foto: Kim HolmstedtFoto: Kim Holmstedt

Mina förväntningar på Tyresö Metal Festivals första bidrag var väl inte direkt skyhöga, kvalitén på öppningsakter på små tillställningar brukar vara halvdan. Men jag blir uppriktigt sagt förvånad över ungdomarna i Way To Wander och deras framträdande. Visst det var lite stelt och slafsigt i början, August Sundins mångfacetterade growl/scream sviktade inledningsvis och bandet kändes obekvämt.