Umeå Open 2010

Markus Krunegård, Umeå Open, 2010-03-27

{jcomments on}Umeå Opens sista stora akt på Idunscenen är Markus Krunegård. Tillsammans med sitt band äntrar han scenen vid kvart i ett på natten mot söndag. Lev som en gris och dö som en hund inleder kvällen. Publiken förvandlas snabbt till ett hoppande dansgolv.

Melissa Horn, Umeå Open, 2010-03-27

{jcomments on}Människor strömmar in till Idunscenen på Umeå Open.  Det stora området framför scenen är nästan fullt, likaså sittplatserna i lokalen. Här och var finns en ensam ledig plats eftersom vi svenskar är så rädda för att sätta sig nära varandra. Både sittande och stående väntar på en speciell person, Melissa Horn. Den 22-åriga tjejen ifrån Stockholm som vunnit det svenska folkets hjärtan sedan Lars Winnerbäck medverkade i hennes låt Som jag hade dig förut.

Retribution Gospel Choir, Umeå Open, 2010-03-27

Retribution Gospel Choir är ett av banden som rest längst för att spela på Umeå Open. De tre männen som kliver upp på scenen klockan åtta på lördagkvällen kommer från Minnesota. Efter spelningar i Göteborg och Stockholm blev det en avstickare till Umeå.

Maskinen, Umeå Open, 2010-03-27

{jcomments on}Sist ut på årets Umeå Open är Maskinen, konstellationen som har en förmåga att producera dansplåga efter dansplåga med kontroversiella texter. Det blir värsta draget i lokalen direkt när första låten kommer igång.

The Bear Quartet, Umeå Open, 2010-03-27

{jcomments on}Innan The Bear Quartet ska börja spela får vi veta att det bara blir nya låtar ikväll. För mig som aldrig lyssnat på bandet innan känns detta lite som en nitlott. Luleåbandet har trots allt funnits sedan 1989, så några bra hitlåtar har de väl producerat under den tiden tänker jag.

Salem Al Fakir, Umeå Open, 2010-03-27

{jcomments on}Jag tycker Salem nästan ser ut som en lite smått galen professor när han kommer ut på scenen i sin kavaj och markerade glasögon och med det spretiga håret på ända. Det är ungefär så hans musik låter också tycker jag, lite smått galen, men samtidigt finns där en skarp och intelligent sida. Salems musik har en ganska egen och häftig stil, vilket gör den svår att placera i ett musikaliskt fack. Ja, det är svårt att beskriva hans musik tycker jag. Jag får lite rymdvibbar när jag hör den så jag skulle gärna vilja kalla den utomjordisk. Detta förstärks även av Salems speciella röst som nästan låter lite robotaktig enligt mig.

[ingenting], Umeå Open, 2010-03-26

{jcomments on}Mycket Väsen För Ingenting är låten som inleder kvällens sista spelning. Sångaren Christopher Sander sjunger ”Om du tror du har rätt har du helt fel”, något som ska visa sig stämma ganska bra in på denna tillställning. Jag trodde nämligen innan att detta skulle bli en helt okej spelning. Det är det också, fram till efter andra låten Punkdrömmar. Därefter händer det något. Jag tappar intresset på något sätt och det är flera gånger jag kommer på mig själv med att ha slutat lyssna. Musiken når liksom inte riktigt hela vägen fram.

Raised Fist, Umeå Open, 2010-03-26

Klockan är kvart i tolv och publiken på Umeå Opens största scen Idun jublar när Raised Fist äntrar scenen. Scenljus blandas med 4 stora rökpelare. Hela rummet fylls av testosteron när sångaren Alexander Hagman kör igång. Det är hårda trummor, bas, gitarrer och sång tillsammans med en stor publik. Andelen män och pojkar i lokalen är så pass stor att man på håll inte kan se en enda tjej nere i publikhavet. Lite längre bak på sittplatserna har några samlats, men det är en mansdominerad spelning.