Väsby Rock Festival 2015

Det finns legendarer och så finns det Blackie Lawless som med sitt W.A.S.P elektrifierat rockklimatet sedan åttiotalet, kanske både på gott och ont. Musiken är egentligen inte särdeles kontroversiell men hela auran som bandet har skapat lägger ringar på vattnet som onekligen nådde ända till Siwert Öholm. Men i en tid där stora giganter havererar på scen i tid och otid finns det förstås en hel del frågetecken även kring Lawless och hur han åldrats.

Till skillnad mot när han spelar med Ammunition så får Erik Mårtensson med Eclipse chansen att få spela huvudrollen och som han gör det. Det ligger egentligen ingen större hemlighet i att när Mårtensson är inblandad är det som regel leveransdags och med tokfina Armageddonize i ryggen görs inga undantag på Väsby Rock Festival. Deras melodiska rock sköljer över publiken och skapar ett unikt band med var och en av besökarna.

Bandet som bytt medlemmar oftare än en annan bytt kallingar, vi pratar givetvis om de gamla (som i jätte) NWOBHM-hjältarna i Tygers Of Pan Tang. Faktum är att ingen (noll alltså) medlem har varit med på hela resan sen starten 1978. Man skulle kunna tro att ensemblen, som orginalgitarristen Robb Weir återskapade år 2000, är ett sånt band som lever mycket på gamla meriter. Då tror man också helt rätt, sen storhetstiden i början på 80-talet så har väl inte bandet direkt rosat marknaden efter att dom rörde sig mer och mer från NWOBHM-scenen.

Adrenaline Rush, Väsby Rock Festival, Upplands Väsby, 2015-07-18

Det har gått fort för den melodiska rock-akten Adrenaline Rush. På bara några år har de hunnit bli producerade av den svenska melodiösa rock-giganten Erik Mårtensson (Eclipse, W.E.T) och släppt sitt debutalbum på Frontiers Records, detta anrika italienska skivbolag som specialiserar sig just på melodisk rock. Det är dock inte speciellt svårt att förstå varför, de är Sveriges just nu mest lysande up and coming-stjärna på den melodiska scenen.

Få band har överlevt ett frontmansbyte med sådan bravur som H.E.A.T, kvintetteten till och med växte när Erik Grönwall tog över mikrofonen och har sedan dess bara fortsatt att göra avtryck efter avtryck. När dom fullkomligt tar över scenen på Väsby Rock Festival är bandet Sveriges kanske största och mest hyllade akt på den melodiska rockscenen och det är enkelt att förstå varför. Trots duracellkaninsenergi signerad Grönwall blir det aldrig plastigt eller tillgjort, som en mer äkta Joey Tempest äger han scenen.

Astral Doors, Väsby Rock Festival, Upplands Väsby, 2015-07-17

Sådärja, dalmasarna i Astral Doors levererade en sjuhelsikes show på Väsby Rock Festival, en urladdning som signalerade och passion. Spelningen var fylld med energi och vilja, den råa potensen i Nils Patrik Johanssons sång fick fritt spelrum, återhållsamheten var helt frånvarande. Det balanserade visserligen ständigt på bristningsgränsen men alltsom oftast blev resultatet lysande.

Åge Sten Nilsen's Ammunition, Väsby Rock Festival, Upplands Väsby, 2015-07-17_3

Åge Sten Nilsen har tuffat till sig betydligt sen tiden i Wig Wam, med Erik Mårtenssons (Eclipse, W.E.T.) draghjälp har den gamla mjukrockikonen tagit steget in i den melodiösa hårdrockens värld. Eller det handlar snarare om lite hårdare rock, men i alla fall så passar Åges röst och energi in som handen i handsken på Ammunitions väg. Lägg därtill till Hal Patinos (ex King Diamond) mastiga basgångar och Robban Bäcks (Eclipse, W.E.T.) fantastiska trummor så krävs det inte mycket för att hitta rätt.

220 Volt, Väsby Rock Festival, Upplands Väsby, 2015-07-17

Comebackande veteranerna i 220 Volt ställer till med rimlig underhållning på Väsby Rock Festival, stabilt men utan att det tänder till ordentligt. Hyfsat nytillkomne sångaren tillika före detta Therionisten Anders Engberg personifierar någonstans bandet 2015. Otroligt kompetent, rutinerad till tusen men lägger mer energi på att låta bra än att nå ut till publiken. Hela framträdandet känns lite småfegt, den riktiga glöden är frånvarande samtidigt som bandet hittar sig själva och varandra i sina respektive instrument.