Where's The Music? 2015

Hoffmaestro, Where's The Music, Norrköping, 2015-02-14

Det är ju ingen hemlighet att Hoffmaestro är bra på att hålla igång en publik. Kanske underlättar det att de är så många, men jag tror att det ändå krävs just de här personerna i den här kombinationen för att skapa stämningen de gör. I år firar bandet 10år tillsammans.

Jonathan Johansson, Where's the Music, Norrköping, 2015-02-14

Jonathan Johansson verkar ursäkta sig hela tiden. Han slänger nervöst ur sig ”Vad många ni är”, ”vi är ute på djupt vatten”, ”vi har inte gjort det här på länge” ”alltså, vi kommer bara spela nya låtar”, ”folk kanske blir arga men det skiter jag i”. Ingen direkt stämningshöjare den här grabben. Han har hyllats för sina poetiska texter och nyskapande sound, och blivit nominerad till både Grammis och P3 Guld.

Naomi Pilgrim, Where's the Music, Norrköping, 2015-02-14

Tjejen med soulrösten, hon som är hyllad av artister som Kent och Lykke Li, hon är i Norrköping ikväll för att förhoppningsvis äga scenen. Jag har hört mycket gott om denna starka tjej.

Linnea Olsson, Where's The Music, Norrköping, 2015-02-13

Linnea Olsson är en av mina absoluta favoriter och hennes musik får mig alltid att känna. Det började med att jag såg henne som förband till Ane Brun och fastnade direkt för den coola tjejen med sin cello som lyckades skapa så magnifik musik helt själv. Så skaffade jag debutalbumet Ah! som gick på repeat. Det var helt otroligt för mig vad hon kunde åstadkomma, och hur hennes kreativitet var så enorm. Första konserten jag såg med bara henne gav mig tårar i ögonen och gåshud. Rakt in i hjärtat gick musiken. Förra året släppte hon sin nästa skiva, Breaking and shaking, och utvecklingen gick framåt. Det var inte bara hon och hennes cello längre, fler instrument hade tagit sig in. Det var också bra, men mitt hjärta stannade kvar vid första skivan, jag kunde inte släppa känslan. Konserten när jag första gången såg henne spela sina nya låtar gjorde mig ambivalent. Jag saknade den enkla, rena musiken, men var samtidigt imponerad över att hon än en gång hade tagit ett sånt innovativt steg och skapa ännu fler unika låtar.

Frantic Sunday, Where's The Music, Norrköping, 2015-02-13

I en liten källarlokal med uppenbart rock-tema, på en liten scen i ett hörn med ungefär åtta kvadratmeter för en publik att stå på, ska Uppsala-bandet med över 100 spelningar i ryggsäcken Frantic Sunday lyckas skapa en bra konsert. Jag är skeptisk. Känner att det inte är det lättaste uppdraget.

Tove Styrke, Where's The Music, Norrköping, 2015-02-13_1

Lilla tjejen som blev stor. Kanske är det uttrycket lite overkill såhär sex år efter att Tove Styrke gjorde succé i idol? Det är ändå en hel del av idolerna som lyckats ta sig ur den bilden av dem.

Hello Saferide, Where's the Music, Norrköping, 2015-02-13

Annika Norlin påminner om en paradox. Hon lyckas ofta vara två motsatta saker samtidigt och det fängslar mig. På scen är hon självsäker och avslappnad, men så sjunger hon en låt där hon blir ängslig och liten. Hon har en aura av allvarlighet men vill att den här konserten ska vara som en rolig efterfest och bjuder på godis och roliga anekdoter. Melankolin bryter igenom hennes röst också i de skämtsamma stunderna och även de mer snabba låtarna är på ett sätt långsamma.

Uppsluppen och allvarlig, sorglig och rolig, långsam och snabb.