Man har dock gjort ett par förbättringar sen premiärprogrammet, t.ex. så har man skippat konstiga intervjuer med fans och twitterpoliser. Programledarna Niklas Strömstedt och Karin Adelsköld har vuxit in i rollerna bättre, Strömstedts myspysiga framtoning passar tempot i programmet och Adelsköld är träffsäker och gör statistikpresentationerna någorlunda spännande.

Framförandena tycker jag överlag är sämre än tidigare. Artisterna lyckas visserligen bra med att göra sina egna versioner av låtarna, men det finns en hel del kvar att önska. Victoria Tolstoy och Jakob Samuel framförde Som Stormen river öppet hav, Tolstoy känns hemma och fixar formatet bra (även om jag hade önskat att det skulle vara lite mer jazz). Samuel däremot känns obekväm, statisk och gör överlag ett väldigt anonymt intryck, långt ifrån det man är van att få från glamrockaren. Att han dessutom träffar lite fel under låten känns som en bekräftelse på att han inte är helt trygg.

Malena Ernman, hela svenska folkets popoperadrottning, framför fina Håll Mitt Hjärta, rent sångmässigt så håller givetvis tolkningen absolut världsklass men det känns som att det saknas en dimension. Staffan Hellstrand tolkar Hootenanny Singers Omkring Tiggar´n Från Loussa, en halvtrist version som inte gör något bestående intryck. Vidare så gör Patrik Isaksson popsylta av Thåströms/Imperiets gamla klassiker 19hundra80sju. Versionen är direkt dålig, inte för att den är dåligt framförd eller arrangerad utan för att musiken helt enkelt inte tilltalar just mig, det handlar helt enkelt om personlig smak.

Kvällens bästa bidrag, som även till min stora förvåning gick och vann svenska folkets omröstning som tar låten till finalen i avsnitt 8, är rockabillyakten Fatboys version av Kents låt FF. Dom lyckades verkligen skapa sin egen FF,  soundet var verkligen Fatboy utan att man gjorde låten oigenkännlig.

Jag tycker ändå att SVT har lyckats knåpa ihop ett bra koncept även om jag tror att vissa har svårt med det låga tempot och den mysiga stämningen man försöker förmedla, mig tilltalar det i alla fall från läktaren sett.

Här kan du kolla på programmet.

Bob hund, Far i Hatten, Malmö, 2013-10-05
In Flames, Gröna Lund, Stockholm, 2013-09-27