Augustifamiljen tänker du kanske? Ja, Håkan Hellströms kompband. Eller På Spårets husband. Ringer det en klocka? Tänkte väl det! Den här kvällen är de rejält förstärkta, inte mindre än åtta gäster har de med sig. Och det är inte vilka gäster som helst. Magnus Carlson (Weeping Willows), Love Antell (Florence Valentin), John Engelbert (Johnossi), Nicolai Dunger, Peter Morén (Peter Bjorn and John), Tomas Andersson Wij, Theodor Jensen (The Plan, Broder Daniel) och Kristian Luuk!

Vad fick vi då höra? Det blev en salig blandning av låtar. Allt från låtar av The Band till Arcade Fire, givetvis lite The Smiths och en del eget från både Love Antell och Magnus Carlson. Värt att notera är att en mycket tjusig version av Summertime framfördes med Daniel Gilbert på sång. Mest oväntat var kanske Kristian Luuks framträdande, han och bandet bjöd oss på John Prines Lake Marie. Att försöka välja ut någon favorit är i princip omöjligt… Nicolai Dunger sjunger ju som en gud. Peter Morén har värsta soulrösten, något man inte tänker på så ofta. Love Antell är ju bara fantastiskt i min bok. Frågan är om ändå inte Magnus Carlson, som dessutom firade sin födelsedag med denna spelning, glänste mest. Kanske för att jag glömt bort hans solomaterial? Hans Det Värsta Av Allt gjorde mig tårögd. Gemensamt för alla de som stod på scenen var att de verkade ha vansinnigt roligt! Det är sådan spelglädje att det är svårt att värja sig. Jag tror inte att någon som var på plats kan ha varit missnöjd.

De uppe på scenen spelar sig svettiga, publiken dansar sig svettig. Med andra ord en riktigt lyckad kväll! Men jag måste erkänna att det var med viss lättnad jag klev ut i augustinatten efter drygt två och en halv timme. Puh! Snacka om att kvällens publik fick valuta för pengarna.

Rockbjörnen Live 2012, Gröna Lund, Stockholm, 2012-08-29
Bruce Springsteen, Ullevi, Göteborg, 2012-07-28