Kvällen sparkades igång av Plan Three som spelade, just det, tre låtar. Stockholmsbandet bjöd på Triggers, Still Broken och Freak Show. Under den sistnämnda låten kommer Bollnäs-Martin, en av Bandits programledare, upp på scenen och gästar på gitarr. Med det har båda kvällens värdar presenterat sig. Kvällens andra värd heter nämligen Peter Kjellin, även han en av programledarna på kanalen men han är också basist i Plan Three.

När Plan Three avslutat sitt set är det dags att påbörja prisutdelningen. Det här är en gala där segrarna röstats fram av Bandits lyssnare och många av dessa är också på plats på Münchenbryggeriet. Det här är nämligen en av få galor dit allmänheten kan köpa sig en biljett. Det är kul och det märks på stämningen, det är inte bara en fråga om inbördes beundran. Men tillbaka till priserna, kvällens första kategori är Bästa Svenska Album och det blir Sabaton som får komma upp på scenen och ta emot priset från Danko Jones. Nästa kategori blir den internationella motsvarigheten, alltså Bästa Internationella Album. Segrarna kommer från Danmark och heter Volbeat. Näst på tur att få pris var Getaway Rock Festival som utsågs till Bästa Festival.

Sen var det dags för Royal Republic att ta över scenen. I mina ögon ett av Sveriges bästa liveband. De sparkar arsle med de flesta andra banden och jag njuter av varje sekund av deras framträdande. Vi får höra låtarna Underwear, Tommy-Gun och Full Steam Spacemachine. Jag hade gärna hört mer men det har istället blivit dags att dela ut priser. Bästa Internationella Genombrott gick till Australiensiska Sick Puppies, dagen till ära på plats för att både ta emot pris och spela. Då det var första gången de var på besök i Sverige tror jag att de var mer än nöjda av mottagandet. Priset för Bästa Svenska Genombrott gick till Sherlock Brothers.  Efter det att en gitarr delats ut till en lycklig vinnare var det dags för Pain att underhålla. Eftersom det är musik som inte alls faller mig i smaken så ska jag inte orda mer om det utan jag fortsätter med priserna. Till Bästa Internationella Grupp utsågs Avenged Sevenfold och Bästa Svenska Grupp blev Hardcore Superstars. Sen var det dags att dela ut ett lite udda pris, nämligen Årets Mest Spelade. De glada vinnarna heter Royal Republic som i och med detta kammade hem bandets första pris.

När Bullet sen står för underhållningen blir det mest gitarriff och väldigt mycket hår. Inte heller detta är något jag direkt diggar så vi fortsätter väl med kvällens sista priser? Till Bästa Internationella Liveakt utsågs giganterna Iron Maiden och In Flames blev Bästa Svenska Liveakt. Kvällen avslutades med spelningar av Sverigedebutanterna Sick Puppies och Sverigeveteranerna Danko Jones. När jag efter midnatt lämnar det varma och svettiga Münchenbryggeriet känner jag mig mer än nöjd med kvällen. Det är alltid kul med galor och prisutdelningar!

Bilder från konserten finns i vårt galleri. För att komma dit, klicka här.

The Haunted, Mejeriet, Lund, 2011-04-08
The Wombats, Debaser Medis, Stockholm, 2011-03-29