Att påstå att jag hade höga förväntningar på Bastille skulle vara en underdrift. De var snarare skyhöga. Jag såg denna brittiska kvartett live i somras och jag blev överväldigad av deras framträdande. Sedan dess har jag väntat och längtat efter den här kvällen och jag har inte varit ensam om det. Biljetterna sålde slut på nolltid, spelningen flyttades från Debaser Medis till Arenan och biljetterna såldes återigen slut. När nu bandet gör entré på scenen är det till stort jubel från publiken, väntan är äntligen över. De inleder med Bad Blood och jag inser att jag inte behöver oroa mig för att bli besviken ikväll. Bastille är ett av mina musikaliska fynd i år och jag räknar dem numera som ett av mina favoritband och det var längesedan jag la till ett band på den listan. Jag har svårt att sätta ord på vad det är hos Bastille som gör att jag tycker de är så vansinnigt bra. Det kan nog mest beskrivas som kärlek vid första ögonkastet, eller snarare vid första lyssningen, och sedan dess har jag inte kunnat värja mig.

Om drygt en vecka släpper Bastille en ny skiva. Eller ny och ny, den består dels av debutplattan Bad Blood som släpptes i mars, dels några låtar från deras två mixtapes som släpptes förra året och dels ett par nya låtar. Vi får ett smakprov av de nya låtarna i form av Blame och The Draw. Smith presenterar dem med orden: ”If you don’t like them, keep it to yourself”. De är lite mörkare, lite tyngre och innehåller något så unikt som en gitarr. Ja, gitarren som sådan är ju inte speciell utan det är själva användandet av den som är speciell. På sin debutplatta använder nämligen Bastille inga gitarrer. Jag gillar det jag hör och är väldigt sugen på att höra mer nytt material.

Frontmannen Dan Smith återkommer gång efter gång i intervjuer till att han är blyg och inte alls är bekväm på scenen. Det märks inte alls. Framträdandet känns snarare otvunget och naturligt. Enda gången det kan anas är i mellansnacket då han kan upplevas som lite bortkommen men jag vill påstå att de snarare uppfattas som charmigt av publiken. Dessutom så får Smith tjejerna att gå i spinn och skrika i falsett bara genom att visa sig. Ni kan ju gissa vad reaktionen blir när han tar sin obligatoriska promenad i publiken under Flaws. Jag förstår inte hur han vågar hoppa ner från scenen och bege sig ut i folkhavet. Det ser nästan ut som att han äts upp men även denna gång klarar han sig helskinnad tillbaka till scenen.

Senaste singeln från Bastille heter Of the Night och är en fantastisk mashup av Coronas The Rythm of the Night och Snaps Rythm Is a Dancer som rimligtvis borde få vem som helst att hoppa upp och ner av glädje. Publiken är inte svårövertygad när Smith ber dem om hjälp med just det. Spelningen börjar lida mot sitt slut och det finns egentligen bara en låt som kan avsluta det hela. Det var med Pompeii som Bastille fick sitt stora genombrott runt om i världen och de ägnar sig nu åt att turnera jorden runt på grund av den. Det givetvis en perfekt avslutnings låt på en perfekt spelning! På scenen får de förstärkning av vännerna och tillika förbandet To Kill A King och även publiken gör sitt bästa för att sjunga med. Det är ganska mäktigt att blicka ut över publikhavet och se att alla sjunger med. Jag längtar, längtar tills nästa gång jag får se Bastille. Som tur var så dröjer det inte så länge innan det är dags igen…

Bad Blood
Things We Lost in the Fire
Overjoyed