Under de senaste veckorna, det vill säga allt sedan dess att Brandon Flowers släppte sin andra soloplatta The Desired Effect, har jag och min kompis Sam skickat en hel drös sms om exakt hur bra plattan är. Slutsatsen är att vi tycker att den är svinbra. Det är väl lite oklart varför det krävdes så många sms för att komma fram till det men för egen del så tror jag det beror på den där besvikelsen. När Brandon Flowers punktligt klev upp på scenen höll jag tummen hårt, hårt i fickan och hoppades på det bästa. Ganska direkt kunde jag dra en suck av lättnad, allt verkade vara på topp den här kvällen. Det känns ganska bra att kunna slänga iväg ett sms till min kompis där i London som gör honom grön av avund.

Utanför hopar sig molnen, regnet hänger i luften över Stockholm och sommarvärmen lyser envit med sin frånvaro. Vi befinner oss långt från Nevadas öken som utgör Flowers hemmaplan. Jag är ganska nöjd att kvällens spelning faktiskt är inomhus. Hur mycket jag än längtar efter utomhusspelningar och festivaler så längtar jag inte efter att stå och frysa! Nu är problemet snarast det motsatta, Debaser Medis är nämligen i princip fullsmockat och jag är ganska nöjd att jag bara har en t-shirt på mig under jackan. Uppe på scenen dröjer det inte länge innan svetten syns i pannan på Flowers som verkar vara på mycket gott humör. Varför skulle han inte vara det? Publiken är på hugget och sjunger med i såväl nya som gamla låtar. Att Flowers dessutom är en ypperlig showman och vet exakt hur han ska föra en publik. Det är en ganska stor show på en liten scen vi bjuds på.

Repertoaren utgörs såväl av gammalt som sprillans nytt. Även en del låtar från The Killers slängs in i låtlistan till publikens oförställda glädje. Jag menar vem blir inte glad av att höra Mr. Brightside? Bäst är ändå de två avslutande låtarna I Can Change och Still Want You. Framförallt I Can Change växer flera storlekar i sin New Order-doftande kostym och det är ganska solklart att publiken fortfarande vill ha Brandon Flowers.

Dreams Come True
Can’t Deny My Love
Crossfire