Fem i åtta stänger Gröna Lund grindarna – det är tvärfullt. De öppnas trekvart senare igen, men man kan lugnt säga att det är trångt framför scen och långt in mellan bodarna där sikten är i princip obefintlig.

Men på slaget åtta ekar första ackordet från House Arrest ut över Gröna Lund och sedan följer över två timmar av rock! Nu är det väl en och annan (som i och för sig borde vara på Sweden Rock just nu) som hävdar att herr Adams mest ägnar sig åt smöriga ballader och vad som i USA lite föraktfullt kallas ”middle of the road music”, dvs musik som håller sig i mittfåran och inte utmanar speciellt mycket.

Det bryr sig inte den genomsnittlige svensken om – för det är dom som är här idag. Unga och gamla, långa och korta, invandrarkids och svennar, kusinerna från landet och glidarna med backslick – alla är här och ta mej tusan om inte alla sjunger med också.

Men Bryan Adams vet att flirta med publiken också. Han har tre mickstativ utspridda över scen, vänder sig gärna mot de som har hamnat vid sidan av scenen och undrar om de borta vid huset har det bra. ”Hey guys, you okay at the.. Lukko.. juul..?”

Bryan Adams är ute och jubileumsåker eftersom det är tjugo år sedan den framgångsrika Waking Up The Neighbours släpptes och sålunda plockar han mycket från den. Och han har ju en del hits att välja bland. Summer of ’69 och (Everything I Do) I Do It For You står ju givetvis ut från mängden där den senare framkallar ett gallskrik bland tjejerna längst fram så snart Bryan Adams tar första ackordet och sjunger ”Look into my eyes…”. Heaven, Please Forgive Me, Can’t Stop This Thing We Started – allsången duggar tätt.

Nu måste backdropen nämnas. Istället för ett skynke med en bandlogga använder många idag en elektronisk variant uppbyggd av tusentals lampor, att spela upp videosnuttar på och lite sånt. Men här tas det ett steg längre – han har egna kameramän som springer omkring vars bilder läggs upp på deras backdrop, men snyggt producerat i svartvitt och ofta med både två och tre kameror inklippta samtidigt. Till och med på Bryans mikrofon har de satt en kamera, så till vår förtjusning fick vi se en extreminzoomad vidvinkelbild i grodperspektiv på en sjungande Bryans ansikte. Mest mun och näsa faktiskt.

Men under (Everything I Do) I Do It For You visas det istället studiobilder på ett par olika personer. En grabb i övre tonåren, en i militäruniform, en kvinna med ett barn bland annat. Det tog ett tag innan jag reagerade. Grabben hade proteser istället för underben, militären lyfte på jackan och visade ett gigantiskt ärr på magen, en tredje hade ansiktet fullt av splitterskador medan kvinnan höll i fyra inramade medaljer. Brrr…

Sist i den videon visades två länkar: www.walkingwiththewounded.org.uk och www.helpforheroes.org.uk. Läs låttiteln igen, vem kan det egentligen handla om..?

Bryan ber om ursäkt för att Tina Turner inte kunde vara med på scen under duetten It’s Only Love men istället får Linda från Norrköping chansen att komma upp på scen och sjunga Melanie C’s stämma i When You’re Gone. Något hon klarade med bravur!

Efter fyra extranummer släcks scenen för gott och efter mer än två timmar i Bryan Adams sällskap är det bara att konstatera att han vet sin plats. Det är folklig rock och underhållning han sysslar med och han har helt klart lyckats i kväll.

Bilder från konserten finns i vårt galleri. För att komma dit, klicka här. 

Setlist:
House Arrest 
Somebody 
Here I Am 
Can’t Stop This Thing We Started 
I’m Ready 
Thought I’d Died And Gone to Heaven 
Hearts On Fire 
Let’s Make A Night To Remember 
18 Til I Die 
Back To You 
Summer Of ’69 
(Everything I Do) I Do It For You 
Cuts Like A Knife 
It’s Only Love 
Please Forgive Me 
When You’re Gone 
Heaven 
The Only Thing That Looks Good On Me Is You 
Extranummer:
Run To You 
You’ve Been A Friend To Me 
Cloud Number Nine 
The Way You Make Me Feel

 

Flogging Molly, Gröna Lund, Stockholm, 2011-06-21
Armand Mirpour, Gröna Lund, Stockholm, 2011-06-07

Pin It on Pinterest

Share This