Support till Elin denna kväll är 19-åriga Växjötjejen Malin Andersson. Med sig på ett par låtar har hon Per Norlin på dragspel. Malin har härlig röst och blandar engelska låtar med svenska. Jag var på en konsert med Tomas Andersson Wij -07 som Malin även då var förband på. Jag fastnade redan då för hennes stil och röst och köpte en platta av henne. Hon har utvecklats mycket sedan dess. Mer om henne finns på www.malinandersson.com

In på scenen ställs ett litet pelarbord med en kandelaber på, levande ljus, vattenflaska, en uppstoppad ekorre som Elin hittat ute i kulissen och en antik stol och scenen är hennes.
Och hon äger den verkligen!
Under dagen sprang hon förbi en affär och hittade presentpapper med fåglar som hon hängt upp i två rader bakom som en liten extra piff.
Elin är på strålande humör, vacker, rösten fantastisk och hon känns väldigt stark i sig själv och har en närvaro som är få förunnat. Vi får ca: 75 underbara minuter med Elin ensam på sin gitarr, fottamburin, munspel och ibland piano.

En plågsamt vacker Long cold winter vemodiga, frågande Save me from mysef, When it comes to you, På piano i valstakt Papercup words, Gone, gone, gone, Where to start. På piano en underbar ny låt? med frågan om If it´s all over now, let me know right now, Little man gav mig gåshud och tårar i ögonen och slutklämmen med nedstämningen av gitarren… Helt sanslöst bra! Och avslutande på begäran från en i publiken Dear I. Nu har jag tappat bort ett ett par tre låtar pga okunnande om namn och nya låtar men det får ni ha överseende med.

Palladium ger en känsla av att det måste vara knäpptyst i salongen och det får Elin att vilja skrika ut nåt dumt säger hon mellan ett par låtar. Hon berättar också att hon åkt tåg till Växjö och sett gamla vackra hus med torn och nu bestämt sig för att någon gång ska hon ha ett sådant hus. Kanske i Mönsterås där hon kommer ifrån, trädgård, barn och kanske en man. Men det viktigaste är just nu att huset har torn.

Missa inte Elin om ni har chansen att se och lyssna på henne denna vändan. Hon har en enorm talang, röst, låtar, pondus, självdistans och ett mellansnack som är roligt att lyssna på.
Jag längtar nu efter Elins nya platta och med detta framträdande kan den bara bli kanonbra!

Maia Hirasawa, Chinateatern, Stockholm, 2009-04-08