Att det var just Marisol, fotograf för kvällen, och jag som skulle gå på denna afton föll sig ganska naturligt. Åtminstone för oss två. Marisol är ett inbitet Depeche-fan sedan 1985. Givetvis var det också hon som var med mig den där kvällen på Stadion i juli 2006. Den här kvällen, som dessutom är valborgsmässoafton, inleddes med körsång! En kör hade smugit sig in i den lilla baren och brast ut i Vintern rasat ut – något av en klassiker en dag som denna. Kören grupperade sig sedan framför scenen och stämde upp i Just Can´t Get Enough. Efter den väldigt oväntade men väldigt roliga inledningen var det dags för första artisten på scenen; Annika Mellin. Till vardags återfinns hon som sångerska och gitarrist i Paris. Hon gör en godkänd version av Policy of Truth. Det jag funderar mest på under hennes framträdande är om inte hennes utseende påminner om en ung Madonna. Positivt eller negativt? Jag har faktiskt inte bestämt mig ännu.

Näst ut på scen blir Tingsek som berättar att han lyssnat på Depeche Mode sedan han var liten och att han valt att sjunga en av sina favoritlåtar – Here Is the House. Jag såg Tingsek live för ungefär ett år sedan och redan då imponerade han på mig. Det gör han även ikväll. Efter honom kommer Emmon ut på scenen, som förutom att göra musik under eget namn spelar med Annika Mellin i Paris. Hon bjuder på I Want You Now. Tyvärr är det inte något jag vill ha. Hon är för dramatisk och har för yviga gester för att falla mig i smaken.

Publiken som letat sig till Debaser den här kvällen är ganska stor och de flesta verkar nöjda och glada. Det dansas framme vid scenen och alla sjunger med i låtarna. Näst på tur står Jonna Lee som väljer Never Let Me Down Again. Det blir en besvikelse för mig. Detta är en av mina personliga favoritlåtar av Depeche men i den här versionen får den mig bara att må dåligt. Som tur är så följs Jonna Lee av Henric de la Cour. En bättre artist att boka till den här kvällen finns nog inte att uppbringa i Sverige. När han framför The Things You Said så känns det som att allt faller på plats. Henric de la Cour var sångare i det nu insomnade Yvonne, ett band som jag sett live otaliga gånger, numera återfinns han i Strip Music. I mina ögon är han en av de mest karismatiska sångare vi har i Sverige och här på Debaser mottas han med kvällens största jubel. Väldigt välförtjänt!

Tingsek kliver sedan ut och drar av Shake the Disease och återigen är det en stark insats från skåningen. Det förvånade mig lite när jag såg hans namn inför den här kvällen, jag hade inte kunnat gissa att han var ett så stort Depeche Mode-fan. Den musik han spelar till vardags doftar ju betydligt mer av soul än av synt. När han nu står på scenen känns det så självklart och det känns väldigt roligt att bli överraskad. Sedan får Annika Melin komma ut på scenen igen och gör återigen ett helt godkänt framträdande med Precious. Av de tre tjejer som står på scenen ikväll är hon den som jag gillar bäst.

Jag såg Jonna Lee live för några veckor sedan, då med eget material. Jag lovade mig själv att ge henne en chans till. Det har hon fått nu. Med sin version av Blasphemous Rumours så räcker det för mig. Någon tredje chans kommer hon inte få. Det är verkligen, verkligen inte bra. Visst märks det att hon själv gillar det där hon studsar fram på scenen men jag köper det helt enkelt inte.

Tingsek får återigen ta över scenen och gör det med balladen Somebody. Han förklarar att kvällen innan har samma gäng varit i Malmö och gjort samma grej, men då hade Alexander Hoffman från Spock sjungit den låten och att han nu är lite nervös för att han ska glömma texten. Någon anledning till oro finns inte. Tingsek vill jag definitivt se mer av! Han följs nu av Emmon som gör Enjoy the Silence. Återigen är det lite för mycket för min smak så jag blir bara glad när hon lämnar plats på scenen för Henric de la Cour. Han ger oss en väldigt bra version av Everything Counts innan kvällen är slut. Det är framförallt Henric och Tingsek som gjort min kväll lyckad. Tjejerna bleknar ur mitt minne så fort jag lämnar Debaser.

Bilder från aftonen finns i vårt galleri. För att komma dit, klicka här.

Lasse Lindh, Nalen, Stockholm 2009-04-30
Christian Kjellvander, Kalmar teater, Kalmar, 2009-04-27