Då var sändningen igång! Först blir det en lite tillbaka titt på turnén – eller vägen till finalen som vi kanske ska kalla den. Sedan följer en sketch med våra programledare Gina Dirawi och Danny Saucedo, det hela går ut på att de kommer fram till Friends Arena och blir mäkta imponerade av dess storlek. På scenen möts vi sedan av Gina och Danny… Eller? Nejdå, de har inte krympt, de är bara tillfälligt utbytta till lite mindre versioner av sig själva. Men hav förtröstan, snart kommer originalen stå där på scenen och besjunga Malmö och Eurovision. Med denna sång kommer de att få hjälp av inte mindre än fyra gamla programledare samt en blivande. Anders Lundin, Kattis Ahlström, Harald Treutiger, Lydia Capolicchio samt Petra Mede ansluter på scenen. Har ju sett roligare öppningsnummer kan jag erkänna.

Kan vi prata lite om Ginas röda klänning nu också? Jag är lite tveksam faktiskt. Den ser ut att sitta… fel. Men det kanske bara är jag som hänger upp mig på småsaker? Nåväl, vi släpper det för tillfället! Nu ska det små tjafsas lite om vart vi befinner oss (Stockholm? Solna? Stockholm/Solna?), pratas lite om vad vi har att vänta oss av kvällen, innan det är dags att dra igång. Är ni redo? För nu kör vi!

Ulrik Munther – Tell The World I’m Here
Älskar, älskar, ÄLSKAR att Ulrik gör entré till The Arks Calleth You, Cometh I. Helt fantastiskt! Jag är ganska svag för den här låten, ja för hela numret. Jag var lite besviken första gången jag hörde låten men den har definitivt vuxit för mig. Finslipningen av numret sitter som en gubbkeps och det är riktigt mäktigt när skärmen hissas upp och scenen exploderar i ljus. Jag utnämnde Ulrik till favorit till segern redan när artisterna presenterades i höstas men jag är inte så säker på min sak längre men jag håller en tumme för honom fortfarande.

David Lindgren – Skyline
Förra året skrällde han när han gick direkt till final. I år var det inte en riktigt lika stor överraskning men frågan är om han kommer ha samma chanser i detta startfält. Visst kan David både sjunga och dansa men… Låten känns daterad, som något från säg 2009. Även om det inte är så längesen så har han starka konkurrenter med låter av ett lite modernare snitt. Kidsen verkar dock gilla detta så kanske om de ringer och röstar ordentligt så har han en chans?

State of Drama – Falling
Okej, här kommer erkännandet. Jag tycker om den här låten PÅ RIKTIGT. Den är inte bara uthärdlig utan jag kan faktiskt föreställa mig att lyssna på State of Drama i framtiden. Jag har ingen aning om hur det gick till för det här är ju egentligen inte min sorts musik, den här amerikanskdoftande collegerocken. Men de har nåt. Ja, nåt mer än en förbaskat söt sångare. Numret i sig är inget speciellt, de står och spelar på sina piedestaler men det funkar, det är snyggt (den röda ljussättningen ÄLSKAR jag). Jag vet ju att det här inte har en chans att stå som segrare men mitt hjärta klappar hårdast för detta bidrag.

Anton Ewald – Begging
I morse vaknade jag och hade den här låten på hjärnan. Vet inte om det är ett tecken? Låten har liksom smugit sig på mig på nåt sätt. Jag förstår att tjejerna faller som furor för detta. Det charmiga leendet, den bångstyriga luggen. Say no more! Sen har han skärpt till sig från sin delfinal och gör nu ett riktigt skapt nummer. Har han en chans? Ja varför inte?! Ju fler gånger jag hör låten desto mer tror jag på den. Anton belönas också med kvällens första applåd i pressrummet. (OBS! Nu när jag sett numret ytterligare en gång så är jag om möjligt ännu mera förtjust. Hade jag varit tio år yngre hade han legat illa till på efterfesten. Haha!)

Louise Hoffsten – Only The Dead Fish Follow The Stream
En väldigt Hoffstenig låt. Det hörs lång väg att det är hon, hon gör det bra men nej. Detta är inte min kopp te. Inte alls.  Det är väl en lite småtrevlig låt som säkert kommer gå varm på P4. Vinnare ikväll? Inte en chans! Vinner Louise Hoffsten ska jag äta upp Ulrik Munthers gubbkeps!

Ralf Gyllenhammar – Bed On Fire
Brinner gör det ju. Men. Hmm… Rösten är inte riktigt bra. Under genrepen har det raspat betänkligt så frågan är hur han står sig ikväll. Låten i sig är väl helt okej, inte en av mina favoriter men den har ju seglat upp som något av en favorit. Men som sagt var, håller rösten…?

Ravaillacz – En riktig jävla schlager
Jag orkar inte riktigt med den här låten. Den är vad den är och jag kan på något plan förstå att den gick till final men det räcker nu. Okej? Buskishumor och röstfiske. Nej tack. Låt mig slippa. Det bästa med detta nummer är ju Johan Rabeus galna resa genom Stockholm för att hinna med både att spela Norén-pjäs och tävla i Melodifestivalen. Föreställer mig hur han svidar om i en taxi på väg tillbaka till teatern i detta läge…

Sean Banan – Copacabanana
Extra allt. Det är så mycket att se i detta nummer att jag har svårt att ta in allt. Jag vet inte vad jag ska titta på! Det finns väl en viss… charm i det hela. Man kan ju inte anklaga honom för att spara på krutet, satsar Sean Banan så satsar han ordentligt. Kul att se på men och det kan göra honom farlig. Frågan är bara hur farlig…

Robin Stjernberg – You
Den här låten sa mig ingenting i delfinalen. Den sa mig ingenting i Andra Chansen. Den sa mig lite, lite när jag lyssnade på den inför finalen. Den sa mig något mer under fredags genrep. Den blev farlig under lördagens genrep. Han har publikens stöd. Den här arenapopen ska man nog inte underskatta… Den hade kunnat vara ännu starkare och själva numret hade nog kunnat göras bättre. Men, men…

YOHIO – Heartbreak Hotel
Första gången jag såg YOHIO var för ungefär två år sedan, då var det med sitt band Seremedy han spelade. Det gör väl mig till en av inte alltför många som faktiskt visste vem den här killen var innan Melodifestivalen drog igång. I mina öron är detta vinnarlåten. Eller kanske snarare vinnarartisten. Låten i sig är svag men YOHIO själv är så stark och talangfylld att man baxnar. Han har verkligen fått många fans under de senaste veckorna och det tycker jag är vansinnigt skoj. Den tendens till valpighet som fanns i delfinalen är bortslipad nu. Så frågan är vad som ska stoppa honom?

Så där, då var alla bidragen framförda. Vad tror ni? Vem kommer vinna? Jag tycker det är himla jämnt men håller fortfarande YOHIO som favorit. Nu blir det snabbrepris samt tack tack till dansarna som slitit under dessa veckor. Sen blir det sketch med Sarah Dawn Finer, ni känner väl igen karaktären från förra året – Lynda Woodruff. Precis som förra året är jag lite tveksam till hur kul det här egentligen är…

Nu blir det finstämt så det förslår! Det har blivit dags för Loreen att framföra Euphoria tillsammans med barnkörer från Manillaskolan samt Adolf Fredriks musikklasser. I ärlighetens namn så är det ju barnen som gör det stora jobbet. Barnen från Manillaskolan teckentolkar samtidigt som barnen från Adolf Fredrik sjunger vackert, vackert. Gillar ni det? I pressrummet applåderas det!

Gina är nu nere i greenroom och hälsar på nervösa artister. (Ja, den här klänningen gillar jag mycket bättre än den röda!) Claes Malmberg är ganska fantastiskt i detta sammanhang måste jag säga. Och Ralf blev väl tjusig i boa?!

Då är det dags att redovisa rösterna från de internationella jurygrupperna. De som är med och röstar i år är: Cypern, Frankrike, Island, Israel, Italien, Kroatien, Malta, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Ukraina. Och oroa er inte – Klitos Klitou är tillbaka och levererar rösterna från Cypern!

Okej, vi har alltså Robin Stjernberg med You i ledningen nu. Tycker du annorlunda är det dags att rösta NU för här kommer den sista snabbreprisen!

Nu ska Melodifestivalen förvandlas till ett 30-årskalas! Carola ska framföra en upphottad version av Främling som alltså gått och fyllt 30. Det blir fläktar, det blir gult, det blir allsång. Ni vet – ni vet, Carola och Melodifestivalen är ju som skapta för varandra.

Nu är det dags, det har blivit dags att kora en vinnare, vi har ett resultat! Vill påminna om att om några bidrag hamnar på samma poäng så är det den artist som få flest röster av svenska folket som vinner. Ok, då kör vi – är ni nervösa?

Då säger vi stort grattis till Robin Stjernberg! Nu ska jag bege mig ut för att försöka få till en vinnarintervju, wish me luck! På återhörande nästa år igen?

Hypocrisy, Klubben/Fryshuset, Stockholm, 2013-03-22
The Killers, Ericsson Globe, Stockholm, 2013-02-28